۲۶ مرداد ۱۳۹۲

مقدار سطح تماس و توان تحمل فشار روغن



ظرفيت حمل فشار فيلم يا پرده روغن شاخص بسيار مهميست. اولين چيزى كه براى جداسازى دو سطح اهميت دارد قدرت فيلم روغن به خودى خود بدون توجه به عاملهاى ضد سايش مثل روى و فسفر است
تحقيقات جديد بر روى رابطه ويسكوزيتى روغن و توان حمل فشار درون موتور كه بر روى سايت انيستيتو نفتى آمريكا قرار داده شده شامل داده هاى بسيار جالب و نامتعارفيست كه پيش از اين كمتر كسى آشنا با اين صنعت به آن اعتقاد داشت. اين تحقيقات نتيجه ميگيرد، هر چه ويسكوزيته عملياتى روغن كوچكتر باشد توان روانكارى يا حمل فشار روغن بالاتر ميرود! در علم هيدروديناميك كمتر يعنى بهتر، چيزى كه درست برعكس تصور عموميست
اگر قانون طلايى روانكارى را در نظر بگيريم اين نتايج چندان اعجاب آور نمى نمايد. قانون اين است: 
جريان و گردش بيشتر، روانكارى بهتر
اينجا نتايج تحقيق بر روى پنج روغن موتور بنزينى از يك برند و يك فرمولاسيون واحد بر روى يك دستگاه مشخص و شرايط يكسان كنترل شده مشاهده ميكنيد

ويسكوزيته عملياتى ٧.٦٠٥ سانتى استوك كه تقريبا نصف ويسكوزيته ١٤.١٣٣ ميباشد، باعث ميشود كه سطح تماس روغن ١٩٪ و توان حمل فشار سطوح تماس ١٨٪ افزايش پيدا كند. بعبارتى روغن صفر-شانزده ، هجده درصد روانكارى بهترى نسبت به روغن بسيار ضخيمتر ده-چهل ارائه داده است 

 در مورد روغن هاى ديزل هم همين رويه پابرجا بوده و روغن ديزلى پنج-سى با ويسكوزيته عملياتى ٩.٦٩٧ سانتى استوك سيزده درصد سطح تماس بيشترى نسبت به روغن پانزده-چهل با ويسكوزيته عملياتى  ١٥.٣٨٣ برقرار كرده و يازده درصد فشار بيشترى را با فرمولاسيون مشابه تحمل كرده است

ويسكوزيته عملياتى ١٦ از  ماه چهارم ٢٠١٣ به خانواده استاندارد ويسكوزيته هاى عملياتى جامعه مهندسين خودرو پيوسته است. با عملكرد دور از انتظار روغن هاى نازك تر و تقاضاى روزافزون خودروسازان و پيشرفت هاى تكنولوژيك انتظار ميرود ويسكوزيتى عملياتى ١٢ هم بزودى معروفى و به تصويب استاندارد برسد
 دامنه گرانروى هاى عملياتى استاندارد كه شش دسته از ١٦ تا ٦٠ است از قرار زير مى باشد

Viscosity @100° 
SAE, Range
16,  6.1 - 8.0 cSt
20,  6.9 - 9.2 cSt
30,  9.3 - 12.4 cSt
40,  12.5 - 16.2 cSt
50,  16.3 - 21.8 cSt
60,  21.9 - 26.1 cSt

حد پايين گرانروى در فشار بالا و حرارت ١٥٠ درجه طبق استاندارد براى  ويسكوزيته هاى عملياتى بدين صورت است 

HTHS @150° 
SAE, Minimum limit
16, 2.3 cP
20, 2.6 cP
30, 2.9 cP
40, 2.9 - 3.7 cP
50, 3.7 cP
60, 3.7 cP

 نكته: يك روغن موتور استاندارد صفر دبليو سى از يك روغن ده دبليو شصت در شرايط مسابقه ، فقط هشت دهم سانتى پوز ميتواند نازك تر باشد

۲ نظر:

reza گفت...

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
قبلا به این موضوع اشاره کرده بودید که حجم ورغن موتور هرچه به حد مینیموم نزدیکتر باشد موتور کارکرد بهتری دارد آیا این موضوع برای روغن گیربکس هم صحت دارد؟
ممنون

Unknown گفت...

اين مطلب مربوط به استخراج بيشترين اسب بخار از موتور براى مدت زمان كوتاهى بود. اگر ميخواهيد اين كار را به مدت طولانى انجام دهيد ميبايست مرتب سطح روغن را بازرسى كنيد و روغن را زودتر تعويض كنيد زيرا به حجم كمترى از روغن فشار بيشترى وارد مي آيد. در مورد روغن گيريكس نظر خاصى ندارم.