۱۶ مرداد ۱۳۹۲

ويسكوزيتى روغن موتور چقدر اهميت دارد؟


يكى از بهترين شاخصه هايى كه ميتوانيد مطمئن شويد كه روغن درون موتور خودرويتان كارش را عالى انجام ميدهد، كاهش سوخت مصرفيست.
كم شدن اصطكاك درون موتور و كاهش نيروى تلف شده خاصيت يك روغن موتور مرغوب براى استفاده روزمره و معموليست.
جدا از تمام فاكتورهاى ديگر ويسكوزيتى يا گرانروى روغن مهمترين عامل تأثيرگذار بر اين نكته است
ويسكوزيتى يا گرانروى يعنى مقدار مقاومت در برابر جريان و اصل در روانكارى اينست كه جريان بيشتر روانكارى بهتر. 
سووال اينجاست كه چرا ادراك عمومى اينست كه ضخامت بيشتر روغن، روانكارى بهتر؟ 
شايد مناسب ترين جواب اين باشد كه تكنولوژى قديمى چند دهه گذشته قادر به توليد روغن موتورهاى نازك و پايدار با قيمت اقتصادى نبوده  و اين ادراك در ميان مصرف كنندگان كاملا مستحكم شده كه روغن هر چه ضخيم تر و سفت تر به همان اندازه بهتر
حتى دانش ديناميك روغن در اين چند سال دگرگون شده و خودرو سازهاى بزرگ با اطمينان كامل و شتاب زياد به روغن هاى ويسكوزيته پايين حتى بيش از گذشته روى آورده اند و يكى پس از ديگرى اين سدهاى ذهنى را در باور مشتريان خود ميشكنند
بعنوان نمونه؛ كمپانى جنرال موتورز پس از ورشكست شدن در سال ٢٠١٠ تصميم قاطع براى بهبود محصولات خود و تجربه مشتريان خود گرفت. يكى از اين برنامه هاى بهبود يكپارچه سازى استاندارد روانكارى موتورهاى ساخت اين كمپانى تحت نام دكزوز بود.
اين كمپانى اعلام كرد از اين پس تمام محصولات اين كمپانى تحت برندهاى مختلف بايد از روغن موتورهاى داراى گواهينامه كيفيت دكزوز اين شركت استفاده كنند و در غير اينصورت از گارانتى و وارانتى خارج شده و خود مسوول زيانهاى وارده خواهند بود.
اگر به ليست اين روغن ها نگاهى بياندازيد هيچ روغنى جز ويسكوزيتى ٢٠ و ٣٠ براى موتورهاى بنزينى نخواهيد ديد
موتورهاى ديزلى هنوز ميتوانند از ويسكوزيتى ٤٠ استفاده كنند.
كمپانى تويوتا با همكارى كمپانى اكسون موبيل روغن موتور خاص خود را براى بازار آمريكاى شمالى و ژاپن تهيه و توليد كرده كه يكى از سبكترين روغن هاى دسته صفر-دبليو-بيست ميباشد.
كمپانى فورد، براى اكثر خودروهاى خود حتى مدلهاى ١٩٩٥ روغن موتور با ويسكوزيتى ٥ دبليو ٢٠ را توصيه ميكند
كمپانى هوندا براى تمام خودروهاى خود از سال ٢٠٠١ به بعد روغن موتور صفر-دبليو-بيست را سالهاست توصيه ميكند و حتى به همين مقدار اكتفا نكرده و خود روغن صفر-دبليو-ده را توسعه و توليد كرده و در تمام خودروهاى توليدى از آن استفاده ميكند.
كميته مشورتى بين المللى روانكارى كه استانداردهاى بهبود مصرف سوخت خودرو ها را توسعه ميدهد از همان ابتدا تمام ويسكوزيتى هاى بالاى ٣٠ را كنار گذاشته  و فقط روغن هاى ويسكوزيته ٢٠ و ٣٠ و از امسال ١٦، ميتوانند در آزمون هاى اين نهاد شركت كنند و گواهينامه كسب كنند.
جاى تاسف است كه حتى روغن موتورهاى ويسكوزيته ٣٠ در بازار مصرف داخلى ناياب هستند. با كمبود سوخت و آلودگى هاى روزافزون هواى شهرها احتياج به چنين محصولاتى بسيار زياد است. 
جدول زير به شناخت ويسكوزيتى يا گرانروى كمك ميكند:

مطالعات انستيتو نفتى آمريكا تخمين ميزند كه دو سوم كل نيروى اصطكاك اتلافى درون موتور طبيعت هيدروديناميك دارد. يعنى توسط مايع به مايع و مايع به سطح تلف ميشود. روغن هاى ضخيم تر با توليد حرارت بيشتر بعلت اصطكاك بيشتر سريعتر درزبندى ها و قطعات درون موتور را از بين ميبرند. از سوى ديگر باعث بوجود آمدن فرسايش بيشتر از شروع به كار تا گرم شدن موتور حتى در هواى گرم، بعلت ديرتر رسيدن به درجه حرارت عملياتى روغن مى شوند.
  


هیچ نظری موجود نیست: