۱۴ مرداد ۱۳۹۲

سوخت مصرف شده بهترين معيار زمان تعويض روغن موتور

اكثر مردم تعريف خدمت سخت براى خودرو را درك نميكنند و بنابراين در زمان تعويض روغن اشتباه ميكنند
اصولأ تصميم گيرى براى تعويض روغن موتور بر اساس كيلومتر طى شده دقيق و منطقى نيست
شايد خودرو شما زمان زيادى را در ترافيك سنگين شهر ميگذراند، ولى اين دوره سخت توسط كيلومترشمار ثبت نميشود
و يا شايد شما مجبور بوديد در دماى سرد استارت هاى زيادى داشته باشيد 
بهترين معيار سنجش زمان تعويض روغن موتور بر اساس ميزان سوخت مصرفى در دوره خدمت روغن موتور است
اگر مقدار سوخت مصرف شده را از زمان شروع به استفاده از روغن موتور جديد ثبت كنيد بهترين و اقتصادى ترين زمان را براى تعويض روغن موتور خودروى خود را ميتوانيد انتخاب كنيد
بعنوان مثال اگر مصرف نرمال خودرو شما ١٠ ليتر در ١٠٠ كيلومتر است و روغن موتورى با ٢٠٠٠٠ كيلومتر انتخاب كرده ايد، اين روغن تا ٢٠٠٠ ليتر مصرف سوخت كاركرد دارد البته توجه داشته باشيد بهترين روغن ها هم بدون توجه به كاركرد بعد از يكسال خاصيت خود را در موتور از دست ميدهند

۲ نظر:

ناشناس گفت...

نظرتون راجع به متن آدرس زیر چدول ص 154 چیه؟
"( ويسكوزيته غلظت ) روغن موتور اثر مستقيمي بر ميزان مصرف سوخت و كاركرد موتور درهواي سرد دارد.( روشن شدن و جريان يافتن روغن )
ويسكوزيته ( غلظت )پايين روغن موتور باعث بهينه سازي مصرف سوخت و كاركرد مناسب درهواي سرد مي گردد. از سوئي ديگر ويسكوزيته بالاي روغن موتور شرايط مناسب براي كاركرد
موتور را در هواي گرم فراهم مي سازد.دقت نمائيد كه انتخاب هر ويسكوزيته اي ( غلظت ) جز آنچه توصيه شده است، مي تواند
به موتور صدمه بزند".
http://eng.saipayadak.org/CarDocument/OM/ROOM112.pdf

در ضمن جدول ضمیه شده میگه ویسگوزیته پایینی مثل 5W-30 برای محدوده دمایی (محییط) زیر صفر پیشنهاد میشه

Unknown گفت...

بله؛ به نظر بنده كسانى كه اين جداول و راهنما ها را تهيه ميكنند خودشان اطمينان ندارند كه در مورد چه صحبت ميكنند. مانند كسانى كه دانش عميقى در مورد موضوعى ندارند و آن را در قالب زبان سخت و غير قابل فهمى ميگذارند. اگر دقت كنيد همان جدول در ستون بعدى ويسكوزيتى ٣٠ را براى دماى بالاتر توصيه ميكند!!!
پيشتر هم اشاره كردم كه در هر دمايى كه خودرو شما باشد، موتور ميبايست براى بهترين عملكرد دماى روغن را به ١٠٠درجه برساند. اين كه گفته ميشود فلان روغن براى تابستان بيش از حد نازك است ، هيچ اساسى ندارد و يك باور غلط عمومى است. اصولا استفاده از ويسكوزيته هاى مختلف صدمه چندانى به موتور نميزند؛ فقط مصرف سوخت متفاوت ميشود. آنچه كه به موتور صدمه ميزند استفاده از سطح استاندارد پايين تر از سطح حداقل ذكر شده است.توصيه من اينست: هميشه روغنى با بالاترين استاندارد موجود و پايين ترين ويسكوزيته ممكن را خريدارى كنيد. دفاتر راهنما همواره قديمى ميشوند.