۱۲ مرداد ۱۳۹۲

روغن موتورهاى چند درجه اى يا مالتى گريد چرا به وجود آمدند؟



روغن موتورهاى مونو گريد (يك درجه اى) يا روغن موتورهاى اوليه، پس از خاموش شدن و سرد شدن موتور بشدت ضخيم ميشدند و زمانى كه موتور دوباره روشن ميشد اين روغن ضخيم روانكارى بسيار ضعيفى تا زمان گرم شدن موتور و رسيدن حرارت به درجه عملياتى و طبعأ بشدت نازك تر شدن روغن ارائه ميداد
روغن موتورهاى به اصطلاح چند درجه اى يا مالتى گريد امروزى راه حلى براى كمتر ضخيم شدن روغن پس از سرد شدن موتور بود
اضافه كردن مولكولهاى تغيير گرانروى به روغن باعث آن شد كه گرانروى روغن ها در مقابل سرد شدن دما كمتر تغيير كنند
بعنوان مثال روغن مونو گريد ٣٠ را در نظر ميگيريم اين روغن در دماى ١٠٠ درجه سانتى گراد گرانروى ١٠ سانتى استوك و در ٢٤ درجه گرانروى ٢٥٠ سانتى استوك دارد
در مقابل روغن چند درجه اى ١٠ دبليو ٣٠ داراى همان گرانروى ١٠ سانتى استوك در ١٠٠ درجه ولى گرانروى بسيار پايين تر ١٠٠ سانتى استوك در ٢٤ درجه سانتى گراد دماى محيط داراست
اضافه كردن مقدارى تغيير دهنده گرانروى به يك روغن مونو گريد ٣٠ باعث ميشود كه ٢.٥ برابر كمتر در دماى ٢٤ درجه ضخيم شود 
اين تفاوت ضخامت در درجه هاى پايين تر و بخصوص منفى بصورت تصاعدى بزرگتر ميشود 
پس اين مشكل ضخيم شدن روغن پس از خاموش و سرد شدن موتور همچنان وجود دارد فقط از شدت آسيب آن كاسته شده
موتور خودرو براى كار با ضخامت روغن در صد درجه سانتى گراد طراحى شده و بازده كامل يك موتور فقط در درجه عملياتى آن بدست مى آيد ولى روغن در درجات مختلف دماى محيط تغيير ضخامت ميدهد
بنابراين ويسكوزيتى موديفايرز براى يك روغن موتور عنصر با ارزشى به شمار ميروند ولى بسيارى با اصرار و دلايل بسيار آنها را عنصر نامطلوب در روغن تلقى ميكنند و از شما ميخواهند كه روغنى انتخاب كنيد كه عدد ويسكوزيتى ايندكس پايينى داشته باشد 
شايد تكنولوژى قديمى اين مواد داراى اشكالاتى بوده ولى با پيشرفته شدن ساخت پليمرها، روغن موتورهاى جديد عارى از اشكالات قديمى هستند
بنابراين بالاتر بودن عدد ويسكوزيتى در يك روغن موتور مزيت و نشانه مرغوبيت آن است
بعنوان مثال معتبرترين روغن موتور كمپانى موبيل و شل بالاترين عدد ويسكوزيتى در بين تمام روغن موتورهاى توليدى را هم دارند
موتور خودروى شما بهترين كاركرد و كمترين فرسايش را با روغن موتور با ضخامت در دماى عملياتى يا همان ١٠٠ درجه را دارد پس بهترين انتخاب براى خريد روغن موتور روغنيست كه وقتى سرد شد نزديكترين ويسكوزيتى را به عدد گرانروى در دماى عملياتى را داشته باشد
اگر به دليل بيشترى نياز داريد توجه داشته باشيد كه ٧٥ تا ٩٠ درصد كل فرسايش موتور از زمان روشن شدن موتور تا رسيدن به درجه حرارت عملياتى كه حدود ١٠ تا ٢٠ دقيقه بستگى به دماى محيط طول ميكشد رخ ميدهد
اگر فرسايش هر استارت سرد موتور ١٠٠ ميكرو ميليمتر فرض كنيم مقدار فرسايشى كه بعد از آن در يك بازه خدمت معمولى اتفاق ميافتد فقط ٤ ميكروميليمتر است
اكثر قريب به اتفاق مردم نگران فرسايش مرحله دوم هستند و با انتخاب روغن هاى بسيار ضخيم در حقيقت فرسايش موتور خودروى خود را به صورت تصاعدى سرعت ميبخشند
جالب است بدانيد به موتور اتومبيل هاى بسيار گران قيمت فرمولا وان در زمان شروع مسابقه روغن موتور تك درجه اى داغ ١٠٠ درجه تزريق ميشود و در پايان مسابقه روغن بسرعت از موتور خارج ميشود تا بدينگونه حداكثر محافظت از موتور در مقابل ضخيم شدن روغن صورت بگيرد




هیچ نظری موجود نیست: