۲۴ خرداد ۱۳۹۲

درجه نوین SAE 16 برای روغن موتورها


از دوم آپريل ٢٠١٣ يك درجه عملياتى جديد و غير معمول به خانواده ويسكوزيته هاى جامعه مهندسين خودرو پيوسته است.
رييس گروه طبقه بندى ويسكوزيتيه روغن موتور ميگوييد اين امر بنا به درخواست خودروسازان (كمپانى هوندا) صورت گرفته است. او اضافه ميكند كه اين ويسكوزيته  براى موتورهاى كم اصطكاك كه براى اين ويسكوزيته طراحى شده باشند مناسب است. این گرید از ویسکوزیته حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت را برای موتورهای جدید فراهم خواهد کرد.
علت نامگذارى عجيب و غير معمول اين ويسكوزتيه در حرارت عملياتى اين بوده كه آنها ميخواستند عددى زير ٢٠ كه پايين ترين ويسكوزيته عملياتى قبلى بوده قرار بگيرد. ولى چرا ١٥ نه؟ 
آنها نگران بودند كه اين ويسكوزيته باعث اشتباه و سردرگمى با ويسكوزيته 15W40 كه پرفروشترين گريد روغن موتور ديزل در اروپا است بشود.
دوم اينكه، آنها ميتوانند گريد بعدى را ٤ تا پايين بياورند جاى ٥ شماره. اين از سردرگمى مشتريها با مواجهه شدن با اعداد تكرارى در گرید حرارت پایین جلوگيرى ميكند. درآینده باید منتظر 0W-12 و 5W-12 هم باشیم.
طبقه بندى SAE J300 براى طبقه بندى روغن موتور در دنيا بكار ميرود.
گريدهاى درجه بالاى اين استاندارد هم اکنون 16, 20, 30, 40, 50, 60 و گريدهاى حرارت پايين
 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W هستند.
به اصطلاح ضخيم ترين روغن موتورهاى استاندارد موجود در بازار 25W60 و 25W50 و نازكترين يا سبك ترين آنها كه سريع ترين چرخش را درون موتور دارند 0W20 و بزودى 0W16 هستند. 
در ضمن يك تصحيح در تعريف ويسكوزيته ٢٠ هم انجام شده است و دامنه ویسکوزیته محدودتر شده.

۲ نظر:

Unknown گفت...

سلام
من تقریبا تو سال 92 به وبلاگتون سر نزده بوم الان می بینم مطالب جدید و خوب و جالبی گذاشتین اولا تضکر می کنم و از زحمتی که می کشین و ثانیا خواهش میکنم زود به زود مطالب جدید بذارید.
بازن ممنونم

Unknown گفت...

جناب فلاح از نظر و تشويق شما سپاسگزارم در اين چهار سال گردآورى چنين مجموعه اطلاعات تخصصى زمان بسيارى از من برده. اكنون به جرات ميتوانم بگويم كه اين بهترين منبع به زبان پارسى بر روى اينترنت است به احتمال بسيار زياد اگر همين كار را به زبان انگليسى انجام ميدادم دهها برابر بازديد كننده و بازخورد داشت. ولى همين كه اين كنجكاوى و عطش دانستن هموطنى را ارضا ميكند خوشحالم