۲۰ خرداد ۱۳۹۲

امتیاز موتور گرم



باور غلطی رایج است مبنا بر اینکه هرچه موتور خنک تر کار کند بهتر است.
شاید شما هم دیده و شنیده باشید که برای خنک سازی هر چه بیشتر موتور از فن های بزرگتر و با  دور بیشتر و حتی اضافه کردن تعداد بیشتر فن و برداشتن ترموستات و یکسره کردن فن خنک کننده استفاده می شود.
حقیقت این است که موتورهای  احتراقی در دمای نسبتآ بالایی به حداکتر راندمان خود می رسند. تغییرات غیر اصولی که باعث نرسیدن موتور به درجه حرارت به اصطلاح عملیاتی شود، انرژی و راندمان موتور را بشدت به هدر می دهد.
یکی از دلایل این امر این است که روغن موتور در دماهای بالاتر به گرانروی پایین تری می رسد و این اجازه می دهد قطعات متحرک درون موتور با کمترین اتلاف انرژی بر روی هم حرکت کنند. یک روغن با درجه 10W40 در ۴۰ درجه سانتی گراد گرانروی حدود ۹۵ تا ۱۰۵ دارد، و در ۱۰۰ درجه به گرانروی کمتر از ۱۵ میرسد. و این یعنی، با بالا رفتن حرارت تا ۶۰ درجه، روغن موتور به گرانروی ۷ برابر کمتر می رسد، و روغن با ۶۰ درجه حرارت بیشتر تا ۷ برابر نازک تر می شود و اجازه می دهد قطعات سریعتر و با اتلاف کمتر انرژی حرکت کنند.
همچنین خواص  بیشتر مواد درون روغن موتور بعد از ۵۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد بالفعل می شود.
در درجه حرارت های پایین تر موتور،  پمپ روغن با مصرف انرژی بسیار بیشتری همان مقدار روغن را نسبت به درجه حرارت بالاتر موتور، به داخل موتور پمپ می کند. و این مصرف سوخت خودرو را بالا میبرد.
یکی از دلایل کم مصرف بودن موتور پژو 206 نسبت به رقبای زمان خود ، کنترل و ثابت نگاه داشتن دمای موتور در دمای نسبتآ بالای ٩٨ درجه سانتی گراد است. موتورهاى قديمى تر مثل پژو 405 بر روى ٨٨ درجه تنظيم شده اند. 
بنابراین به هیچ وجه سعی نکنید دمای موتور را از آنچه که طراحی شده است کاهش دهید. 
يكى از ابداعات در صنعت خودرو كه برنده جايزه طراحى سال گذشته شد، اختراع سيستمى بود كه حرارت خروجى از اگزوز را براى گرم كردن سريعتر روغن موتور استفاده ميكرد. 
توجه داشته باشيد كه یک موتور کاملأ سرد ٨ برابر بیشتر سوخت مصرف می کند!
یک موتور سرد در یک و نیم کیلومتراول ۸ برابر و در يك و نیم کیلومتر دوم ۴ برابر سوخت بيشتر و بعد از پیمایش سه کیلومتر بعدى به حد مصرف معمول ميرسد.
 ده درصد صرفه جویی از لحظه استارت تا کاملأ گرم شدن موتور با استفاده از روغن هاى ويسكوزيته پايين مساوی با ٣٠ تا ٤٠ درصد صرفه جویی نسبت به مصرف نرمال در اين بازه زمانيست. و اين مقدار در مناطق سردسير بسيار بيشتر است. اگر شما از خودروى خود براى پيمايش مسيرهاى كوتاه و مقطع در شهر استفاده ميكنيد مزيت روغن موتورهاى با درجه عملياتى ٢٠ و ٣٠ برايتان فوق العاده است

هیچ نظری موجود نیست: