۱۸ خرداد ۱۳۹۲

نقش فيلتر روغن در عملكرد موتور



 تمام موتورهاى احتراقى نيازمند روغن مخصوص و سيستم فيلترينگ روغن هستند. حال اين سووال است كه اهميت فيلتر روغن تا چه اندازه است؟
درون هر پيشرانه احتراقى روغن موتور بين چهار تا پنج بار در دقيقه به درون فيلتر روغن پمپ ميشود. اين از آن جهت است كه از گردش روغن عارى از ذرات ريز كه ممكن است از طريق فيلتر هوا يا سوخت وارد شده و يا بسبب فرآيند احتراق بوجود ميايند اطمينان حاصل شود
اين گونه ذرات يكى از بزرگترين عامل هاى فرسايش شديد و يا خرابى پيشرانه هستند
يك مطالعه بر روى انواع فيلترهاى روغن نشان داده است كه اگر توان فيلتراسيون از ٥٠ ميكرون به ٤٠ ميكرون افزايش يابد ٥٠٪ از ساييدگى موتور كاسته ميشود.
بيشتر فيلترهاى روغن كه در بازار عرضه ميشوند از نوع به اصطلاح اقتصادى هستند كه بهترين هاى آنها ذرات كوچكتر از ٥٠ ميكرون را در خود نگه نميدارند. در تمام اين گونه فيلتر ها از سلولز استفاده شده است. نوع ديگر فيلترها كه خيلى كمتر مشترى دارد بعلت قيمت تقريبا دو برابرى آنها ، عملكرد بالا يا فيلتر سينتتيك ناميده  ميشوند. اين فيلتر ها از فيبر سينتتيك استفاده ميكنند كه علاوه بر ظرفيت بالاتر نگاه داشتن ذرات و رسوبات ميتوانند ذرات تا ١٥ ميكرون را هم در خود جذب و از محيط درونى موتور دفع كنند
يك فيلتر روغن معمولى به طور متوسط ظرفيت جذب حدود ٧ الى ٨ گرمى ذرات و رسوبات را دارد ولى يك فيلتر روغن سينتتيك به طور متوسط ٢٢ گرم ناخالصى و ذرات درون روغن را ميتواند درون خود نگه دارد (تا ٣ برابر بيشتر) كه اين ظرفيت بشدت عمر روغن موتور و موتور را افزايش ميدهد.
فيلتر روغن وقتى به حد اشباع برسد دريچه بازگشت آن باز شده و به همان حال ميماند و روغن بدون فيلتر شدن به موتور باز ميگردد.






هیچ نظری موجود نیست: