۲۲ آذر ۱۳۹۲

روغن جعبه دنده اتوماتيك

روغن هاى انتقال نيرو يا جعبه دنده در سه دهه گذشته همانند روغن موتور ها توسعه و ترقى تكنولوژيك فراوانى داشته اند
انتخاب درست روغن جعبه دنده اتوماتيك بعلت همين پيشرفت ها و استانداردهاى مختلف گوناگون در ابتدا به مانند چالشى ميماند
اطلاعات فنى مكانيك هاى خودرو بعلت ضعف شناخت استانداردهاى مرتبط و جديد، اساسأ فاقد ارزش خاصى ميباشد
براى تشخيص محصول برتر چاره اى جز شناخت استانداردهاى شاخص و كليدى در اين صنعت نيست. كمپانى جنرال موتورز و فورد بعلت پيشرو بودن در اين صنعت و وضع كردن استانداردهاى بالا اين امر را براى مصرف كنندگان آسان نموده اند. چگونه؟ استانداردهاى اين دو كمپانى بيش از نود درصد جعبه دنده هاى اتومات و استانداردهاى ديگر كمپانيها در اين زمينه را پوشش ميدهند
اصولا يك روغن جعبه دنده اتومات داراى لايسنس يك استاندارد است يا ادعاى همپوشانى چندين استاندارد مختلف را ميكند. چنين روغن هايى فهرست بلند بالايى از استانداردها را بر ليبل خود دارند. 

اين روغن ها اصطلاحأ 
Multi-Vehicle 
خوانده ميشوند

 روغن هاى لايسنس دار معمولأ فقط به يك استاندارد اشاره ميكنند و  شماره لايسنس را روى برچسب پشتى چاپ ميكنند

Dexron و Mercon
اينها نام استاندارد جنرال موتورز و فورد براى جعبه دنده هاى اتومات اين دو كمپانى هستند
دياگرام زير به وضوح پيشرفت اين استانداردها رو نشان ميدهد


تميز و خنك نگه داشتن جعبه انتقال نيرو نقش كليدى در طول عمر آن دارد. يك مطالعه صنعتى نشان داده است كه اگر فقط هفت درجه سانتى گراد جعبه انتقال نيرو اتومات خنك تر نگاه داشته شود، طول عمر آن دو برابر خواهد شد
البته اين روغن ها هم درجه عملياتى دارند و منظور از خنك تر در اين متن به معنى گرمتر نشدن از درجه عملياتى يا صد درجه سانتى گراد است. چون جعبه دنده ها اكثرأ فاقد سيستم خنك كننده بمانند موتور خودرو هستند بنابراين وابستگى فراوانى به عملكرد روغن داخل خود براى دفع گرما و خنك كردن قطعات متحرك خود دارند
گرانروى يك روغن جعبه دنده اتومات از گرانروى روغن موتور صفر دبليو بيست هم كمتر است. 
حداكثر گرانروى روغن هاى دكسرون ٦  از ٣٦ در چهل درجه سانتى گراد براى دكسرون ٣اچ به ٣٠ و ٦.٤ در صد درجه كاهش پيدا كرده. حداقل گرانروى در صد درجه نميبايست از ٥.٥ كمتر باشد

آخرين استاندارد دكسرون،  يعنى دكسرون ٦ نسبت به دكسرون ٣ اچ داراى اين پيشرفت ها و برتريها ميباشد:

افزايش عمر عملكرد روغن از ١٦٠ هزار كيلومتر به ٣٢٠ هزار كيلومتر

افزايش عمر كلاچ تا ١٢٠ درصد 

افزايش مقاومت روغن در برابر اكسيداسيون ١٠٠ درصد

كم كردن ايجاد حباب و كف ١٥٠ درصد

پايدارى روغن در برابر فشار زياد ٢٠٠ درصد

جنرال موتورز مزاياى اين استاندارد را اينگونه ميشمارد؛ عمر بيشتر كلاچ، تعويض سريعتر دنده، كاهش مصرف سوخت و نيروى بيشتر در چرخ ها 

نكته: دكسرون از شماره ٣ به ٦ ارتقأ پيدا كرده بنابراين دكسرون ٤ و ٥ وجود خارجى ندارد

Afton 
نام كمپانيست كه لايسنس روغن هاى دكسرون ٦ را صادر ميكند و نام روغن هاى لايسنس دار در وب سايت اين كمپانى موجود است
جالب اينكه استاندارد اخير فورد هم توسط همين كمپانى توسعه داده شده است
دكسرون ٦ و مركن ال وى يك تفاوت اساسى دارند، حداكثر ضخامت دكسرون ٦ در صد درجه ، ٦.٤ تعيين شده و حداقل ضخامت مكرون ال وى ٦.٨ بايستى باشد بنابراين يك روغن نميتوانند هر دو استاندارد را پوشش دهد

دياگرام زير برترى دكسرون ٦ را نسبت به دكسرون ٣اچ و جى براى معيارهاى مختلف نشان ميدهد

بازار روغن هاى انتقال نيرو اتومات در آمريكاى شمالى در سال ٢٠١١ گزيده از بولتن خبرى كمپانى افتون

 

هیچ نظری موجود نیست: