۱۹ مرداد ۱۳۸۸

روغن موتورهای گروه ۲ و ۳ - روغن های سینتتیک واقعی

روغن های پایه که از فرآیند زدودن وکس (Iso-Dewaxing) به دست می آید گروه دو نامیده میشود (GroupII) و بسیار ناب تر و با عملکرد بالاتر از روغن های گروه يک هستند.

روغن های پایه گروه دو مقدار کمتری وکس و تار به داخل موتور شما می آورند و در حرارت کم و بالا عملکرد بهتری نسبت به روغنهای بر پایه گروه یک دارند. این روغن ها از 97% ترکیبات خوب و سه درصد ترکیبات بد (پارافین و وکس) تشکیل می شوند.

ما آن 12 عدد شمع را به 2.5 تقلیل می دهیم.

عملکرد در دمای پایین و بالا را با شاخص گرانروی (Viscosity Index) نشان می دهند.


VI به ما می گویدکه یک روغن وقتی داغ میشود چه مقدار اصطلاحاً نازک یا رقیق می شود.

روغن هایی که VI بالاتر دارند در دمای بالاتر مناسبتر هستند.

اگر VI بین 90 تا 100 باشد ما آنرا گروه 2 مینامیم و اگر VI بین 110 تا 115 قرار بگیرد ما آنرا گروه Group IIa می نامیم و اگر VI از 120 بالاتر باشد مقدار افزودنیهایی که برای رسین به گرانروی مورد نظر نیاز است کمتر می شود بعنوان مثال مقدار کمی افزودنی نیاز است که یک روغن پایه گروه III به یک روغن 10W-40 تبدیل کرد تا از یک روغن پایه گروه II


مشخصات روغنهای گروه III به روغن های سینتتیک نزدیک میشود و عملکرد در دمای پایین آنها با افزودن مقدار کمی روغن پایه سینتتیک و افزودنیهای دیگر بسیار بهتر می تواند شود.

از سال 2000 کمپانیهای نفتی دریافتند که قادربه تولید نسبتاًارزان روغن های 5W-30  و  0W-20 هستند
و کمپانیهای سازنده خودرو سریعاً دریافتند که این روغن ها به کاهش مصرف سوخت خوردوهایشان کمک می کند.
بنابراین روغن های بهینه ساز مصرف سوخت "Fuel efficient " سریعا به توصیه سازندگان خودرو تبدیل شدند.

در دهه 1990, کاسترول شروع به فروش روغنی از پایه III به نام SynTec full Synthetic نمود و کمپانی Mobil کاسترول را به دادگاه کشاند با این مدعی که این روغن سینتتیک نبوده و فقط یک روغن معدنی با درجه تصفیه بالاست و این یک تبلیغات اشتباه است .
Mobil این دادگاه را در سال 1999 به کاسترول واگذار کرد به این علت که دادگاه به این عقیده بود که اصطلاح سینتتیک به مشخصات اشاره دارد نه به فرآیند تولید.
بلافاصله پس از شکست دعوای حقوقی Mobil بیشتر کمپانیها ی نفتی شروع به تغییر فرمول روغن های سینتتیک خود برای استفاده از روغن پایه گروه III به جای استفاده از PAO   (Poly –Alfa- Olefin)     به عنوان ترکیب اصلی خود نمودند.

بیشتر روغن های سینتتیک که امرزه شما در بازار می توانید خریداری کنید از تقطیر بالا و خالص سازی روغن گروه III به دست آمده است.

با مخلوط کردن روغن گروه III و مقدار کمی روغن واقعاً سینتتیک کمپانی های نفتی می توانند یک روغن با مشخصات نزدیک به واقعاً سینتتیک با قیمت تمام شده نزدیک به تولید روغن گروه III تولید کنند.

امروزه, تعداد کمی روغن موتور تمام سینتتیک خالص وجود دارد که بدست آوردنشان گران و سخت می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: