۱۹ مرداد ۱۳۸۸

آزمون روغن موتور تندر ۹۰

نگارنده پس از تحقیقات به عمل آمده در خوردوی خود دست به آزمونی به شرح ذیل نموده است.

يک خودرو L90 با کارکرد 17000 کیلومتر،  بدون تجهیزات اضافی در یک روز بهاری با کمی بارش خفیف باران و نسیم حدود 12 درجه سانتی گراد دما با روغن موتوری که توسط نمایندگی کارخانه سازنده (تحت سرویس گارانتی ) 10000 کیلومتر کار کرده بود (توصیه سازنده همین مقدار بوده است) به یک تعويض روغنی برده شد توضیح اینکه روغن مورد استفاده در این خودرو یک روغن نیم سنیتیک با درجه گرانروی   10W-40 باید بوده باشد.
روغن کار کرده با سیستم ساکشن تخلیه و یک روغن تمام سنیتیک با درجه گرانروی 5W-40 و درجه API همسان جایگزین آن شد این روغن موتور طبق اطلاعات منتشر شده توسط سازنده 25% از روغن قببلی در 40 درجه اصطلاحاً سبک تر بود ه است.(ویسکوزیته پایین تری دارد) و از یک فیلتر روغن اصلی استفاده شد , ضمناً فیلتر بنزین و هوا هم پس از بازدید به علت تمیز نبودن تعویض گردیدند , لاستیک ها از نظر فشار هوا کنترل شده و شمارنده های مسافت طی شده و سوخت مصرف شده رایانه اتومبیل Reset  و صفر گردید و یک مسافت 172 کیلومتری با سرعت متوسط 67 کیلومتر برساعت توسط یک سرنشین طی شد.
نیمی در بزرگراه های شهر تهران ونیمی در جاده هراز پیست اسکی آبعلی.
نتیجه بسیار چشمگیر بوده رایانه خودرو مصرف متوسط را درپایان مسیر تنها 5.7 لیتر در صد کیلومتر نشان می داد این در حالی است که قبل از این آزمون  این عدد8.8 بوده است (54.3%) و طبق نظر کارخانه اصلی در یک جاده مسطح و با شرایط ایده آل جوی متوسط سرعت 90 کیلومتر بر ساعت این عدد می بایست 7.1 لیتر در صد کیلومتر باشد (تفاوت 24.5%)
واضح است که آلاینگی خودروی مورد بحث تا چه میزان بیش از صرفه جویی انجام شده , کاهش پیدا کرده بود.
البته به صورت تجربی 40% صرفه جویی به دست آمده از بی کفایتی روغن موتور قبلی به علت از دست دادن خواص خود به علت کارکرد آن و همین طور تمیز نبودن موتور و فیلتر های بنزین و هوا آن وبا اطمینان قریب به یقین 60% بهبود عملکرد مربوط به عملکرد ممتاز روغن موتور تمام سنستیک جدید بوده است.
 مصرف سوخت خودرو در ترافیک سنگین شهر تهران با سرعت متوسط 30 کیلومتر در ساعت و توقف های بسیار حدود 7.5 بوده است که با رقم قبلی 3.5 لیتر تفاوت نشان می دهد.
در چند آزمون مصرف سوخت خودرو در اتوبان با سرعت 90 کیلومتر در ساعت مصرفی برابر 5.5 لیتر در صد کیلومتر نشان داده است. (با عدد کارخانه 7.1 مقایسه کنید!)

هیچ نظری موجود نیست: