۱۸ مرداد ۱۳۸۸

انتخاب درست روغن موتور

قدم اول در انتخاب صحیح روغن موتور اینست که دفترچه راهنما مالکیت خودرو را برای توصیه SAE  مخفف جامعه مهندسی خودروSociety of Automation Engineer برای درجه گرانروی خودروی خود را بررسی کنید.

دو دسته از انواع رايج SAE وجود دارد: یک درجه ای و چند درجه ای.

یک درجه ای مانند SAE 30 محدودیت حتمی هوای سرد دارد. در یک هوای بسیار سرد ممکن است تازمانی که موتور به درجه عملياتی برسد به صورت مناسب حرکت نکند.


روغن های چند درجه ای  مثل SAE 10W-30 در یک دامنه وسیع از دماها قابل استفاده است.


اینگونه وسیله مورد استفاده قرار گرفته اند چون آنها اجازه یک استارت آسان و پمپاژ در حرارت های پایین را می دهد و هنوز به قدر کافی غلیظ هستند تادر درجه حرارت بسیار بالا کار روانکاری را به صورت موثر انجام دهند.


SAE  10W-30
 Wاز اول کلمه انگلیسی Winter به معنای زمستان می آید و نشان می دهد که روغن نیازمندیهای گرانروی عملیات در درجه حرارت پایین یا زمستان را داراست.

SAE 10W-30
شماره ای که قبل از W می آید نشاندهنده گرانروی در دمای پایین است.
این عدد ارجاع به گرانروی روغن در هنگامیکه موتور سرد است و نشاندهنده عملکردPerformance  روغن وقتی در هوای سرد روشن می شود. هر چه روغن در دمای سرد رقیق تر باشد سریعتر در موتور به گردش در می آید و سريعتر قطعات حیاتی موتور را حفظ می نماید .


SAE 10W-30
گرانروی در درجه حرارت بالا (عدد دوم) نشاندهنده غلظت روغن در دمای عملیاتی است. (۱۰۰ درجه سانتی گراد ) 
روغن های غلیظ تر راحت تر فشار روغن را بدست می دهند و مراقبت ازمصرف روغن را کاهش می دهند.به خصوص در موتور های کار کرده روغن های غلیظ مصرف بهینه را فدای این امر می کنند , زیرا موتور می بایست سخت تر کار کند تا روغن را در خود بچرخاند.
وقتی عدد های گرانروی را مقایسه می کنید, عدد بزرگتر به آسانی عدد کوچکتر نخواهد چرخید.
(دمای عملیاتی موتور سمند و پژو پرشیا با موتور TUX 95  نود و پنج درجه سانتی گراد می باشد.)

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با درود خدمت جناب خسروی ممنون میشوم توضیح بفرمایید که چطور روغن های غلیظ تر فشار روغن را راحت تر بدست میدهند , مگر روغن رقیق تر توسط پمپ روغن راحت تر پمپ نمیشود ? باتشکر فراوان

ناشناس گفت...

با درود خدمت جناب خسروی ممنون میشوم توضیح بفرمایید که چطور روغن های غلیظ تر فشار روغن را راحت تر بدست میدهند , مگر روغن رقیق تر توسط پمپ روغن راحت تر پمپ نمیشود ? باتشکر فراوان

Unknown گفت...

منظور این بوده که روغن های غلیظ تر بخصوص در خودرو های قدیمی و فرسوده کمتر دچار کاهش فشار میشوند، نه اینکه راحت تر پمپ میشوند.