۱۹ مرداد ۱۳۸۸

نفت پایه یک و کیفیت روغن موتور

تولیدات نفتی از نفت پایه شروع می شوند . نفت پایه 85% روغنی که شما می خرید را تشکیل می دهد . روغن پایه می تواند از تصفیه نفت خام , فرآیند شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو باشد.
روغن پایه از تصفیه نفت خام به دست می آید و بی رنگ و بی بو است و به عنوان روغن معدنی در بازار به فروش می رسد.
نفت خام ترکیبی از ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارد وقتی نفت خام را حرارت می دهید بنزین و گازوئیل سریعتر می جوشند .
متاسفانه در روغن معدنی , مولکولهای پارافین, واکس و تار به هم چسبیده اند و جدا سازی آنها ساده نیست .
همچنین نفت خام حاوی مواد آروماتیک است که برای روغن بد است , آنها بسیار واکنش پذیر هستند و اکسیده می شوند و انواع مشکلات را به وجود می آورند.
تصفیه نفت خام به این معنی است که قسمت های بد را جدا و قسمت های خوب را باقی بگذاریم هرچه این خالص سازی بهتر صورت گیرد و قسمت های بد بیشتر جدا شود در نهایت نفت بهتری خواهیم داشت.
یکی از ساده ترین روشهای تصفیه نفت فرآیندی به نام   Clay-Solven   می باشد .
نفتی که با این فرآیند تصفیه شده باشد حاوی مقدار زیادی پارافین و واکس است. این مولکولها مشکلات زیادی در موتور به وجود می آورند. در حرارت زیر صفر درجه سانتی گراد بسیار سفت می شوند که نمی شود به آنها روانساز گفت و در حرارت بالا بسیار رقیق می شود که باز هم عملکرد خو را از دست می دهند .


اگر به این مسئله کنجکاو هستید یک روغن ارزان قیمت که دارای درجه گرانروی 25W یا20W شروع میشود بخرید و آنرا در فریزر بگذارید ,شما از اینکه این روغن چقدر سفت شده است تعجب خواهید کرد. نصف بیشتر روغن موتور هایی که در امریکای شمالی در سال 2004  فروخته شده بودند از همین فرآیند به وجود آمده بودند که من فکر نمی کنم که این چیزی باشد که شما دوست داشته باشید در موتور خودرویتان کار کند.

این روغن ها از 85% قسمت های خوب و 15% قسمت های بد(پارافین و واکس) تشکیل شده اند.

اگر می خواهید این را تصور کنید یک گالن روغن واقعاً بسیار عالی بگیرید و 12 شمع رو میزی را در آن ذوب کنید.

در سال 1959 کمپانی شورون متد جدیدی را برای تصفیه نفت ایجاد کرد که هیدرو کرینگ HydroCracking  نام گرفت.
در این فرآیند نفت خام در حرارت و فشار بسیار بالا با استفاده از هیدروژن و تعداد مختلفی کاتالیزور در تصفیه انجام می گیرد. 
در این فرآیند بسیاری از مولکولهای واکس وپارافین به مولکولهای روغن معدنی تغییر شکل پیدا می کند. که عملکرد روغن را بسیار زیاد بهبود می بخشد و علاوه برآن مواد آروماتیک,سولفور و نیتروژن از روغن زدوده می شود .(شرکت نفت بهران از این فرآیند استفاده می کند).

هیچ نظری موجود نیست: