۲۶ مرداد ۱۳۸۸

مزیت موتور گرم


یک موتور گرم بسیار کمتر از یک موتور سرد سوخت مصرف می کند.

هرچه روغن داخل پیشرانه دارای گرانروی بالاتری در دمای محیط باشد این اسراف سوخت بیشتر خواهد شد و برعکس.

یک موتور سرد در یک و نیم کیلومتر اول ۸ برابر سوخت بیشتر؛ و در یک و نیم کیلومتر دوم ۴ برابر، و فقط بعد از پیمایش شش کیلومتر مصرف به حد معمول میرسد.

یک موتور سرد در لحظات اولیه 8 برابر بیشتر سوخت مصرف می کند بنابراین حداقل 10% صرفه جویی مساوی با 80% صرفه جویی نسبت به مصرف نرمال است. یعنی در60 ثانیه اول خودروی مورد نظر معادل 10% صرفه جویی یک خودروی با موتور گرم در 480 ثانیه یا 8 دقیقه خواهد بود.
بنابرین مزیت یک روغن با گرانروی پایین در این لحظات فوق العاده است.


با
 گرم کردن موتور بخصوص در روزهای سرد با گرم کننده های الکتریکی مقدار زیادی در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.


اگر بیش از ده ثانیه در جا خواهید ماند موتور را خاموش کنید. نگران نباشید، مدتها زمان نیاز است که یک موتور گرم شده به حالت نیم گرم برسد حتی در سرمای زمستان.
 روشن نگاه داشتن موتور در حالت بیکار برای گرم نگاه داشتن موتور کمکی به مصرف بهینه نمی کند . در واقع این کار سوخت بیشتری می سوزاند و آلودگی بیشتری تولید می کند. بهترین راه گرم کردن موتور راندن آن به طور آهسته و نه بیشتر از 30 ثانیه در جا کار کردن.


این نکته به اندازه ای اهمیت دارد که کمپانی BMW در سری ۵ جدید "پرده هوا" برای جلو رادیاتور این خودرو ابداع کرده است.
هنگام استارت موتور پرده ای جلوی رادیاتور را پوشانده و اجازه میدهد که هوا شکافته، و از کنار بدنه عبور کند و همچنین موتور و روغن موتور سریع ترگرم شده و به درجه  حرارت عملیاتی برسند. زمانی که لازم باشد سیستم کنترلی موتور این پرده را باز خواهد کرد. این سیستم در مصرف سوخت صرفه جوئی کرده و میزان آلاینده های منتشر شده را (به خصوص در محیط سرد)  به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش میدهد.

هیچ نظری موجود نیست: