۲۱ شهریور ۱۳۸۸

باورهای غلط و نادرست در مورد روغن موتور و درجات گرانروی









 فقط پنج صدم درصد ویا از هر دوهزار نفر فقط یک نفر اطلاعات صحیح از روغن موتور و چگونگی مصرف آن را دارد.



99% اطلاعاتی که از مصرف کنندگان تا دست اندرکاران در این مورد می شنوید کاملآ اشتباه و غیر علمی است!


یکی از این باورهای غلط و همه گیر برداشت نادرست از عدد دوم برچسب SAE است.


تصور عمومی بر این است که این عدد باید با دمای محیط محل استفاده منطبق باشد در حالی که این عدد نشاندهنده گرانروی و ضخامت روغن در دمای عملیاتی یا همان 100 درجه می باشد.


تصاویر مربوطه گویای این واقعیت هستند.


هیچ مرجعی بالاتر از انستیتو نفتی امریکا برای توضیح و روشن کردن این واقعیت نیست.
API به روشنی می گوید:


ویسکوزیته اندازه گیری جریان از خصوصیات روغن ، یا ضخامت در درجه حرارت معینی است.
غلظت درجه حرارت بالا (شماره دوم، 30 در 5W-30 روغن)  ضخامت ، و یا حجم ، برای روانکاری مناسب در درجه حرارت عملیاتی است




روغن multigrade (به عنوان مثال، SAE 5W-30)  توانایی خوبی برای جریان هوای سرد فراهم می کند، اما هنوزتوانایی حفظ ضخامت برای روانکاری در دما بالا را داراست


بنابراین یک روغن 5W30 فقط مناسب یک جای سردسیر نیست. در یک مکان گرم هم از مزایای یک روغن روان یا به اصطلاح سبک می توان برخوردار شد.


فقط یک نکته وجود دارد؛ در روغن های سنگین و ضخیم با تکنولوژی قدیمی تر تحمل گرمایی بالاتر است، ولی در مقابل مانند گریدهای پایین تر کار خنک سازی را انجام نمی دهند. 

۳ نظر:

ناشناس گفت...

جناب آقای مهندس خسروی
با سلام و تقدیم احترام
صمیمانه تبریکات بنده را به دلیل موفقیت حضرتعالی در تهیه و تدوین چنین وبلاگ سودمندی پذیرا باشید.
از ایزد یکتا روزگاری توام با دلی شاد و لبی خندان برایتان آرزو دارم.
عزتتان مستدام
ارادتمند-حسین بختیاری

ناشناس گفت...

سلام آیابرای پژو 206 تیپ 2 باید از روغن 40-10 استفاده کرد یا 50-20 و مقدار ریختن آن در موتور 3.5 لیتر است چون اغلب تعویض روغنیها 4 لیتر می ریزن و توتال 50-20 باتشکر-رکنیان

Unknown گفت...

اگر دقیق تر بخواهید 3.3L باید بریزید.
در ضمن شما که مشتری تعویض روغنی هستید باید تعیین کنید که آنها چه بکنند و از چه محصولی برای خودرو شما استفاده کنند.