۲۰ اسفند ۱۳۹۱

الگوی مبارزه با آلودگی هوا

راهکار کشورهای پیشرفته برای کنترل و بالا بردن بهروری در تمام زمینه ها، فراهم آوردن و توسعه دادن استانداردهای مرتبط و سپس بالا بردن استانداردها، با محدود کردن تدریجی استانداردهای تولید و مصرف به بالاترین های موجود است.
متاسفانه چنین الگویی بسیار کمتر در کشور ما مشاهده می شود.
استانداردهای آلایندگی باعث تغییرات عمده ای در صنعت خودرو و محیط زیست ما شده اند.
اکنون که هوای تمام شهرهای بزرگ کشورمان غرق آلودگی هستند پیروی از این الگو برای بهبود شرایط اجتناب ناپذیر است.
بالا بردن استانداردهای سوخت اولویت اول است ولی با تحریم های فعلی بعید بنظر میرسد که امکانپذیر باشد.
در این شرایط ارگان ذیصلاح میبایست استانداردهای قدیمی و ضعیف روانکاری موتورهای بنزینی و دیزلی را با ممنوع کردن تولید و عرضه، آنها را از چرخه مصرف کشور خارج کنند.
بعنوان مثال، برای موتورهای بنزینی هنوز روغن با استانداردهای SB, SC, SD,SE,SF در داخل کشور تولید میشوند که نه تنها توجیه اقتصادی مصرف ندارند بلکه به آلودگی محیط زیستی دامن میزنند. خصوصأ گوگرد زیاد در SE و SF، و اتلاف انرژی بعلت ارائه ندادن روانکاری مناسب و پیشرفته باعث آلودگی بیش از پیش می شوند.
همانطور که در بسیاری از کشورها تهیه و مصرف این روغن ها تقریبأ امکانپذیر نیست، این الگوی مصرف میبایست هرچه زودتر برای کنترل بحران آلودگی و نجات جان بسیاری در کشورمان پیاده شود.

هیچ نظری موجود نیست: