۱۹ اسفند ۱۳۸۸

فیلتر هوا و حفاظت از موتور و روغن موتور



 برای سوختن یک لیتر بنزین درون موتور خودروی شما، موتور باید ده هزار لیتر هوا را به درون خود پمپ کند.
با ورود این حجم هوا جرم و ذرات معلق زیادی هم وارد می شود. یک فیلتر هوای خوب اجرام بالای یک میکرون را در خود نگه می دارد. ذرات در حدود 0.001 میکرون می توانند بدون آسیب زدن به قطعات متحرک در موتور بمانند ولی ذرات بزرگتر موتور را دچار سایش و افت عملکرد می کنند.
یک روغن موتور خوب این ذرات را در خود گرفته و مقداری را حل کرده و مقداری هم در یک فیلتر روغن خوب از چرخه خارج می شوند. ولی این فرآیند حدی دارد. اگر بدون وقفه حجم بالایی از این ذرات وارد موتور شوند به شمع ها، پیستون ها، دیواره سیلندرها و هر قطعه متحرکی درون آن آسیب جدی وارد می کنند.
باز همان دوره سرویس 10.000 کیلومتری را فرض می کنیم. پس اگر برای پیمایش این مسافت 1000 لیتر بنزین لازم بوده باشد، ده میلیون لیتر هوا باید به درون موتور مکیده شده باشد؛ و این حجم هوا و ذرات باید از فیلتر هوای شما عبور کند.
اگر آن کیفیت لازم را نداشته باشد یا به مرور زمان کثیف و آغشته شود، حجم زیادی از ذرات بزرگ  (بستگی به محیط) وارد موتور شده و به روغن موتور و موتور آسیب وارد می کنند.

  واقعیت هایی در مورد فیلتر هوا

  فیلتر هوای حرفه ای و با کیفیت بسیار بالا که توانایی مکش زیاد و غربال ریزترین ذرات را دارد، حدود 4% به توان تولیدی موتور، یعنی به اسب بخار و گشتاور، اضافه می کند.

هیچ نظری موجود نیست: