۱۶ اسفند ۱۳۸۸

درون موتور شما چه اتفاقی می افتد؟


 فرض کنیم اتومبیل جدید خود را از کمپانی سازنده تحویل گرفته اید و فقط 8 باک پر یا 400 لیتر بنزین تا کنون برای راندن آن مصرف کرده اید. این مقدار سوخت درون موتور شما به چه چیزی تبدیل شده؟!
سطحی ترین پاسخ: انرژی
ولی اینطور نیست! قسمتی از انرژی آزاد شده توسط احتراق درون سیلندرهای موتور تبدیل به گرما، مقدار دیگری صرف اصطکاک درون موتور و فقط بخشی از آن نیرو به چرخهای خودرو می رسد.
حقیقت این است که این فرآیند بجز انرژی چیزهای دیگری هم تولید می کند که از قرار ذیل هستند:

آب:                360 تا 480 لیتر
بنزین نسوخته:          12 تا 40 لیتر
دوده و کربن:           300 تا 1200 گرم
رسوبات:               150 تا 600 گرم
اسید سولفوریک و اسید نیتریک:   600 تا 2400 گرم

حیرت آور است، مگر نه؟
3 تا 10 درصد سوخت گران قیمتی که درون باکتان ریخته اید بی مصرف از آن خارج می شود و وارد حلق خودتان و دوستانتان می شود. یا اینکه 1.2 کیلوگرم دوده درچه حجم عظیمی از هوا پخش می شود. ولی اینها موضوع بحث ما نیست.
رسوبات و اسید درون موتور خودروی ارزشمندتان مورد توجه این بحث است.
تا 2400 گرم اسید و 600 گرم رسوب برای پیمایش حدود 4000 کیلومتر!
اگر تکنولوژی کنونی تولید خودرو ومصرف سیکل ترکیبی را لحاظ کنیم 10 لیتر برای 100 کیلومتر کاملا واقع بینانه است.
رسم شده که خودرو سازان وطنی هر 10,000 کیلومتر خودروهای خود را برای سرویس و همچنین تعویض روغن فرا بخوانند. حتی بعضی ها مشتری ها را به مسافتهای بیشتر ترغیب می کنند. موتور این خودروها در کارخانه در بهترین حالت با روغن نیمه سنتتیک پایه SL پر شده.
حال اگر تصور کنیم شما آدم حرف شنویی بوده و با خوش شانسی در زمان مقرر وقتی رزرو کردید و پس از 10,000 کیلومتر به سرویس مجاز مراجعه کردید در موتور نوی شما چه اتفاقی افتاده است؟
ما تمام اعداد و آمارها را میانگین می گیریم.
اگر خوش شانس بوده باشید و در یک شهر شلوغ با ترافیک سنگین مجبور به رانندگی نبوده و وضعیت خدمت خودروی شما استاندارد بوده پس تا کنون 1000 لیتر بنزین در موتورتان سوزانده اید. و این یعنی به طور متوسط 3,750 گرم اسید سولفوریک و اسید نیتریک و 940 گرم رسوبات در موتور ایجاد شده است. مقداری از این اسیدها از طریق سیستم اگزوز خارج می شوند مابقی هم باید توسط روغن موتور خنثی شوند. هر چه عدد قلیایی کل یا اصطلاحا TBN روغن موتور بالاتر باشد، توانمندی آن برای خنثی کردن اسید بیشتر است. از این رسوبات هم مقداری توسط فیلتر روغن از درون موتور خارج شده و در آن محبوس می شوند. این مقدار بستگی مستقیم به کیفیت روغن و فیلتر و زمانبندی تعویض دارد.مقداری هم هنگام تعویض روغن با روغن خارج می شوند. بقیه هم داخل موتور مانده و به مرور بر اثر گرما و فشار به کل بدنه موتور می چسبد.
دیده شده است که بسیاری فیلتر روغن را با هر دو تعویض روغن عوض می کنند و عده بیشتری ارزانترین و بی کیفیت ترین فیلتر را برای مصرف انتخاب می کنند. اگر آنها بدانند چه بلایی سر موتور خودروی خود می آورند هرگز دوباره فکر این کار را هم نخواهند کرد. تفاوت قیمت یک فیلتر روغن خوب با نوع  بد، یا بهتر بگوییم "خطرناک"، در حد بهای چند تا نان سنگک بیشتر نیست. بالا نگه داشتن استانداردهای شرایط موتور خودرو کاری بسیار پرمنفعت برای خودتان و محیط زیست است.
هیچ چیز در موتور یک خودروی سوخت فسیلی به اندازه سلامت سیستم روغن کاری و کیفیت روغن موتور ارزشمند نیست.



هیچ نظری موجود نیست: