۱۲ مهر ۱۳۸۸

ساده کردن یک معما - انتخاب گرید مناسب روغن موتور برای ایران


انتخاب درجه گرانروی مناسب به دو چیز ارتباط دارد:

1. حداقل و حداکثر دمای محیط
2. تکنولوژی و میزان کارکرد و سلامت موتور

0W, 5W, 10W, 15W, 20W دامنه ویسکوزیته های زمستانی هستند.
ویسکوزیته های تابستانی شامل 20, 30, 40, 50, 60 هستند.

از میان ویسکوزیته های زمستانی  0W را کنار می گزاریم. زیرا اولأ این روغن در ایران بسیار کمیاب و گران است، ثانیأ دمای هوای زیر -36 درجه سانتی گراد در نقاط خاصی از کشور روی می دهد و ثالثأ مقدار بخار پذیری این روغن بسیار بیشتر است.

از میان اعداد تابستانی عدد 20 را به همان دلیل بالا و عدد 60 را بعلت ضخامت بیش از حد و کاربرد در موارد خاص حذف می کنیم.
حال با ترکیب اعداد باقی مانده به نتیجه گیری نزدیک می شویم. 

اگر در نقاطی که رانندگی می کنید و در طول مدتی که روغن در موتور شماست حداقل دمای محیط به کمتر از صفر درجه نمی رسد  آنگاه توصیه می شود از روغن های چند درجه ای زیر استفاده کنید:

5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40, 15W-40, 15W-50, 20W-40, 20W-50








اگر در نقاطی که رانندگی می کنید و در طول مدتی که روغن در موتور شماست حداقل دمای محیط به کمتر از منفی 10 درجه نمی رسد  آنگاه توصیه می شود از روغن های چند درجه ای زیر استفاده کنید:

5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40, 15W-40, 15W-50








اگر در نقاطی که رانندگی می کنید و در طول مدتی که روغن در موتور شماست حداقل دمای محیط به کمتر از منفی 18 درجه نمی رسد  آنگاه توصیه می شود از روغن های چند درجه ای زیر استفاده کنید:

5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40








اگر در نقاطی که رانندگی می کنید و در طول مدتی که روغن در موتور شماست حداقل دمای محیط به پایین تر از منفی 18 درجه می رسد  آنگاه می بایست از روغن های چند درجه ای زیر استفاده کنید:

5W-30, 5W-40, 5W-50
نکته مهم:
در تمام طبقه بندی ها اولویت با "سبکترین" درجه ای است که سازنده خودرو توصیه کرده است.

 5W-30 و 5W-40 از بهترین گزینه ها برای اتومبیل های مدرن هستند.


۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام و تشکر از شما
خواهشمندم به ادامه نوشتن در این وبلاگ مفید ادامه دهید تا با این کار حداقل کمی از فقدان آگاهی را در این زمینه کاهش دهید. با تشکر مجدد

ناشناس گفت...

با تشكر، وبلاگ خوبي است كه منتظر مطالب جديدتر در آن هستيم.
خسته نباشيد

ناشناس گفت...

با سلام
بهترین روغن موتور و روغن گیربکس برای پراید 88 چیه ممنون میشم کاملا توضیح بدین؟

Unknown گفت...

توصیه من اینست که تا جایی که مقدور است انتخابی فراتر از استاندارد توصیه شده کارخانه داشته باشید. برای روغن موتور استاندارد SJ و بالاتر، ACEA A3/B3/B4 با گرانروی 10W 40 و برای گیربکس استاندارد GL-4

اینجانب گفت...

من با مطالعه مطالب وبلاگ شما یک سری برداشتهایی کرده ام که در زیر می آید. آیا این برداشتها درستند؟

1- روغن های سنتتیک (حالا یا نیمه سنتتیک) پایداری بیشتری در طول زمان دارند و بنابراین دیرتر نیاز به تعویض دارند و در نتیجه اگر روغن در زمان مناسب (با در نظر گرفتن تمام جوانب که برای ما امکانپذیر نیست!) عوض بشه فرقی نمیکنه نیمه سنتتیک باشه یا فول سنتتیک و یا احتمالا مینرال باشه. در دفترچه 206 و تندر هم بر سنتتیک بودن یا مینرال نبودن روغن تاکید نشده.

2- بطور تلویحی، وقتی روی روغن می نویسد سنتتیک، منظور نیمه سنتتیک است و اگر بنویسد فول سنتتیک، منظور سنتتیک واقعی است. بنابراین برداشت من اینه که توتال 7000 SL سنتتیک و elf competition هردو در یک رده هستند و در واقع نیمه سنتتیک هستند قیمتشون هم تقریبا برابره. البته من برای 206 ام از توتال و برای تندر از elf استفاده می کنم و 10000 کیلومتر عوض میکنم.

3- اگر در لیست روغنهای قابل استفاده ماشین شما روغن 5 یا حتی 0 ذکر شده (منظور عدد کمتر در گرید روغنه)، با توجه به سطح کیفی (SL, …) میتونید از روغنی که مثلا 30-5 یا 30-0 باشند استفاده کنید. این روغنها با توجه به مواد افزودنیشون در دمای پایین (که در زمان استارت زدن ماشین خیلی موثر است نه در زمان کارکرد بعد از گرم شدن ماشین) مصرف سوخت کمتری خواهند داشت و احتمالا باعث کاهش فرسایش موتور در موقع استارت می شوند. اگر دقت کنید این روغن ها خیلی هم گرانترند.

4- نظر کاملا شخصی من: اینکه گفته می شود روغن های مثلا 30-5 برای جاهای گرمسیر مناسب نیستند ویا مثلا در تهران فقط در زمستان قابل استفاده اند، چندان قابل توجیه نیست، مگر نه اینکه در هر دمای محیطی، دمای کارکرد ماشین در محدوده خاصی نگه داشته می شود، پس اثر دمای محیط فقط در زمانی که ماشین سرد است (در زمان استارت تا گرم شدن کامل ماشین) اهمیت دارد دارد و بعد از آن چندان موثر نیست.

Unknown گفت...

قسمت اول برداشت یک درست ولی مابقی نادرست است.
برداشت 2 تقریبأ درست می باشد.
برداشت 3 و 4 صحیح است.
توجه داشته باشید که روغنی مانند 5W-30 به مراتب روانکاری بهتری ارائه می کند.

اینجانب گفت...

ممکنه در مورد قسمتی که اشتباه کردم بیشتر توضیح بدهید؟ منظورتون در مورد عدم لزوم استفاده از روغن سنتتیک یا نیمه سنتتکیک است؟
با تشکر

Unknown گفت...

مساله فقط زمان تعویض نیست. مسائل مهمتری مانند عملکرد، کاهش مصرف سوخت و آلودگی، نگهداری، سیالیت، خنک سازی، دامنه تحمل، پاکسازی، حلالیت، اسب بخار و ... وجود دارد.

ناشناس گفت...

با سلام و تشكر از مطالب ذكر شده :
طبق اظهارات شما ، روغن 20w50 براي تهران ( با سافرتهاي محدود به شهرهاي خيلي سرد ويا خيلي گرم ) مناسب نيست ؟
2 - براي پرايد با دارا اين دانش توليد (؟؟!! ) سوپر پيشتاز 20w50 مناسب است ؟
( لطفا در صورت امكان پاسخ )
باتشكر ( EHSANF1358@YAHOO.COM )

Unknown گفت...

تکنولوژی تولید روغن موتور بسیار پیشرفته و پیچیده شده است. روغن های 20W50 عمومآ و نه لزومآ از روغن پایه دسته یک یا دو تولید می شوند. اگر پست مربوط به معرفی دسته بندی روغن ها را مطالعه کرده باشید قضیه برایتان بسیار روشن می شود. روغن هایی که با قیمت لیتری کمتر از 4.5 دلار آمریکایی بدست مصرف کننده می رسند با این تکنولوژی تولید شده اند.
بهرحال روغن سوپر پیشتاز هم در این وبلاگ بررسی شده است و دارای API SL و MB 229.1 است و احتمال تقلبی بودنش بسیار کمتر از مشابه خارجی اش می باشد. توصیه تعویض در 5000 کیلومتر کارکرد را جدی بگیرید.

ناشناس گفت...

آیا عوض کردن روغن پارس پایا هر 10000 کیلومتر مشکلی برای موتور پراید ایجاد نمی کند یا توصیه شم تعویض هر 5000 تا می باشد؟
با تشکر

Unknown گفت...

پارس پایا از دسته روغن های معدنیست. لذا می بایست هر 5000 کیلومتر تعویض شود.