۱۹ بهمن ۱۳۹۰

مقدار ZDDP در استانداردهای مختلف روغن موتور بنزینی API



مقدار حداقل و حداکثر Zinc/Phosphorus در استانداردهای API





API SF 
(Zinc = 0.16%   1600ppm (parts per million
Phosphorus = 0.15%   1500ppm  MIN

   API SG
Zinc = 0.13%   1300ppm
    Phosphorus = 0.12%   1200ppm  MIN

  API SH
Zinc = 0.13%   1300ppm
 Phosphorus = 0.12%   1200ppm  MAX


   API SL /SJ 
zinc = 0.11%   1100ppm
phosphorus = 0.10%   1000ppm MAX
  
 API SM 
zinc = 0.088%   880ppm 
      phosphorus = 0.080%   800ppm  MAX
-------------------

zinc = 0.67%   670ppm
phosphorus = 0.060%  600ppm  MIN

  API SN  
          phosphorus/zinc = No Limit if not GF-5 certified. Otherwise same as API SM 0.080% MAX 
-------------------
zinc = 0.67%   670ppm
phosphorus = 0.060%  600ppm  MIN


نکته:
برای تقریبا اکثر خودروهای تولید داخل ایران (تاکنون) استاندارد API SL بالاترین سطح استاندارد مناسب API  جهت مصرف است. 
مگر آنکه  دفترچه راهنمای خودرو به صراحت استاندارد API SM یا API SN را توصیه کرده باشد. 



۷ نظر:

حامد گفت...

سلام مطالب بسيار مفيد و كاربردي را در اختيار خانندگان قرار ميديد.ممنون

سوالي داشتم اينكه ميگن فلان روغن با مشخصات خاص خودش جهت خودرو هاي ساخته شده از يا قبل از مثلن سال 2004 چه معني ميده؟ منظور سالي هست كه ماشين از در كمپاني مياد بيرون؟ يا كه منظور سال طراحي و
شروع به توليد يك خودرو؟

دوم اينكه براي پارس ELX با موتور XU7L4 روغن با چه مشخصاتي ميتونيد پيشنهاد بدين؟
با تشكر

Unknown گفت...

اشاره به سال طراحی خودرو است. اپیدمی تولید مداوم خودروهای طراحی قدیمی بعنوان خودرو جدید تنها شاید در کشور ما صورت بگیرد.
در مورد روغن پیشنهادی برای خودرو مورد نظر شما بستگی به این دارد که شما به چه محصولاتی با چه قیمتهایی دسترسی دارید. با تحریم های پیش آمده و بالا رفتن سطح قیمتها بیشتر مراقب بدست آوردن محصول اورجینال باشید.
هر روغن موتوری با استانداردهای API SL , ACEA A3/B3 و MB229.1 یا MB229.3 برای موتور شما مناسب است. از انتخاب روغنهای API SM و API SN حذر کنید.

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Unknown گفت...

با سلام خدمت آقای خسروی
شما در این مطلب فرمودید که استاندارد اس جی مواد ZDDP بیشتری نسبت به استاندارهای بالا تر دارد و بیشتر مناسب موتورهای قدیمی تر می باشد ولی در تعریف API عنوان شده که هر سطح کیفی از روغن را میتوان در سطوح کیفی پایینتر استفاده نمود و شما هم پیشنهاد دادین بجای سطح کیفی SG از SJ یا SL استفاده شود مثلا در مورد پراید SG معرفی شده و می توان در آن از سطوح کیفی SJ یا SL استفاده نمود و این موضوع من را دچار سردر گمی کرده که آیا برای خودرویی مثل پراید بهتره از روغن SG با ZDDP زیاد استفاده کرد یا از SJ یا SL با ZDDP پایین تر؟
سوال دوم اینه که آیا منبعی برای بدست آوردن ZDDP مورد نیاز هر خودرو وجود دارد که به آن استناد کرد؟ چون شما در پستی اعلام فرمودید که موتور خودرو ال 90 و پژو 206 به 1000ppm ZDDP نیاز دارند.

Unknown گفت...

با نگاه دقيق تر به تعريف API از سطوح مختلف اين استاندارد خواهيد ديد كه ميگويد استانداردهاى بالاتر سازگار با استانداردهاي پايين تر هستند ولي يك توصيه زماني از طراحى موتور هم دارد. در مورد پرايد تصميم گيرى در مورد روغن موتور مناسب بعلت نصب سيستم انژكتور بر روى موتور طرح قديمى دوگانه است. روغن موتور SG در حرارت موتور انژكتورى بسرعت خواص محافظتى خود را از دست ميدهد، پس داشتن ZDDP زياد، سودى نميبخشد. بنابراين استاندارد بالاتر توصيه ميشود. براى اين كه از مقدار ZDDP يك روغن موتور مطلع شويد ميبايست به وب سايت سازنده مراجعه كرده و برگه اطلاعات فنى روغن يا TDS را پيدا و بدنبال مقدار Zinc بگرديد. اگر مقدار Zinc در TDS مشخص نشده بود، مقدار فسفر در روغن ضرب در ١.١ مقدار تقريبى Zinc روغن هست. سازندگان ضعيف معمولا اين مقادير را پنهان ميكنند.
مقدار ZDDP در API SJ با SL مساويست پس روغن SL ارجحيت انتخاب دارد. مقدار ZDDP در روغن هاى SL حدود ١٠٠٠ تا ١١٠٠ ppm است.

Unknown گفت...

با سلام و تشکر مجدد
سوال دیگر من از خدمت شما اینه که با توجه به تولید روغن های سنتيتيك در استاندارد های sj و بالاتر و همچنین فراگیر شدن موتورهای مطابق با روغن های سنتيتيك چرا تولید رو غن موتور معدنی در استاندارد sm و sn ادامه دارد؟
منظورم اینه الان هم موتور های جدید از روغن سنتيتيك استفاده می کنن هم اینکه این رو غن ها بازدهی و صرفه اقتصادی بیشتری دارد با این وجود چرا در سطح کیفی بالا چرا تولید روغن معدنی می شود؟
یعنی این طور میشه نتیجه گرفت که چون عملا موتور های طراحی 2004 به بعد همه از رو غن فول سنتيتيك
استفاده میکنن و موتور های قدیمی سازگاری کمتری با این نوع روغن دارند برای اینکه از سطح کیفی بالای روغن بی بهره نمونن شرکت ها روغن معدنی با سطح کیفی بسیار بالا نظیر sm و sn تولید میکنند؟

Unknown گفت...

اول اينكه روغن تمام سينتتيك با هيچ موتورى ناسازگار نيست. پنج دسته روغن پايه وجود دارد و توليد دو دسته اول بسيار ارزان تر است. در واقع بيشتر انچه شما روغن تمام سينتتيك ميپنداريد روغن فراورى شده از دسته سوم است. روغن هاى دسته چهارم و پنجم در ايران كمياب هستند. API بر تمام سينتتيك بودن روغن براى سطوح SM و SN تاكيد ندارد. و من هيچگاه نشنيده و نخوانده ام كه خودروهاى ساخت ايران با روغن تمام سينتتيك پر شده باشند و يا امكان ساخت ان در داخل فراهم باشد. يك روغن تمام سينتتيك به معناى كلمه سه تا پنج برابر از روغن هاى معدنى گرانتر است.