۲۶ مرداد ۱۳۹۲

مقدار سطح تماس و توان تحمل فشار روغن



ظرفيت حمل فشار فيلم يا پرده روغن شاخص بسيار مهميست. اولين چيزى كه براى جداسازى دو سطح اهميت دارد قدرت فيلم روغن به خودى خود بدون توجه به عاملهاى ضد سايش مثل روى و فسفر است
تحقيقات جديد بر روى رابطه ويسكوزيتى روغن و توان حمل فشار درون موتور كه بر روى سايت انيستيتو نفتى آمريكا قرار داده شده شامل داده هاى بسيار جالب و نامتعارفيست كه پيش از اين كمتر كسى آشنا با اين صنعت به آن اعتقاد داشت. اين تحقيقات نتيجه ميگيرد، هر چه ويسكوزيته عملياتى روغن كوچكتر باشد توان روانكارى يا حمل فشار روغن بالاتر ميرود! در علم هيدروديناميك كمتر يعنى بهتر، چيزى كه درست برعكس تصور عموميست
اگر قانون طلايى روانكارى را در نظر بگيريم اين نتايج چندان اعجاب آور نمى نمايد. قانون اين است: 
جريان و گردش بيشتر، روانكارى بهتر
اينجا نتايج تحقيق بر روى پنج روغن موتور بنزينى از يك برند و يك فرمولاسيون واحد بر روى يك دستگاه مشخص و شرايط يكسان كنترل شده مشاهده ميكنيد

ويسكوزيته عملياتى ٧.٦٠٥ سانتى استوك كه تقريبا نصف ويسكوزيته ١٤.١٣٣ ميباشد، باعث ميشود كه سطح تماس روغن ١٩٪ و توان حمل فشار سطوح تماس ١٨٪ افزايش پيدا كند. بعبارتى روغن صفر-شانزده ، هجده درصد روانكارى بهترى نسبت به روغن بسيار ضخيمتر ده-چهل ارائه داده است 

 در مورد روغن هاى ديزل هم همين رويه پابرجا بوده و روغن ديزلى پنج-سى با ويسكوزيته عملياتى ٩.٦٩٧ سانتى استوك سيزده درصد سطح تماس بيشترى نسبت به روغن پانزده-چهل با ويسكوزيته عملياتى  ١٥.٣٨٣ برقرار كرده و يازده درصد فشار بيشترى را با فرمولاسيون مشابه تحمل كرده است

ويسكوزيته عملياتى ١٦ از  ماه چهارم ٢٠١٣ به خانواده استاندارد ويسكوزيته هاى عملياتى جامعه مهندسين خودرو پيوسته است. با عملكرد دور از انتظار روغن هاى نازك تر و تقاضاى روزافزون خودروسازان و پيشرفت هاى تكنولوژيك انتظار ميرود ويسكوزيتى عملياتى ١٢ هم بزودى معروفى و به تصويب استاندارد برسد
 دامنه گرانروى هاى عملياتى استاندارد كه شش دسته از ١٦ تا ٦٠ است از قرار زير مى باشد

Viscosity @100° 
SAE, Range
16,  6.1 - 8.0 cSt
20,  6.9 - 9.2 cSt
30,  9.3 - 12.4 cSt
40,  12.5 - 16.2 cSt
50,  16.3 - 21.8 cSt
60,  21.9 - 26.1 cSt

حد پايين گرانروى در فشار بالا و حرارت ١٥٠ درجه طبق استاندارد براى  ويسكوزيته هاى عملياتى بدين صورت است 

HTHS @150° 
SAE, Minimum limit
16, 2.3 cP
20, 2.6 cP
30, 2.9 cP
40, 2.9 - 3.7 cP
50, 3.7 cP
60, 3.7 cP

 نكته: يك روغن موتور استاندارد صفر دبليو سى از يك روغن ده دبليو شصت در شرايط مسابقه ، فقط هشت دهم سانتى پوز ميتواند نازك تر باشد

۲۳ مرداد ۱۳۹۲

بهبودهاى نسخه پيش نويس استاندارد بعدى كميته بين المللى استانداردسازى و تائيد روانسازها


نسخه بعدى اين استاندارد تاكيد ويژه بر تميزى موتور، اكسيداسيون روغن، سازگارى بيشتر با درزبنديها، بهبود فرسايش و بهبود مصرف سوخت نسبت به نسخه فعلى خواهد داشت. اين گواهينامه از سال ٢٠١٥ صادر خواهد شد



۲۱ مرداد ۱۳۹۲

استاندارد هاى جديد، خوب يا بد؟

شنيده ايد كه خودروى قديمى ميبايست از روغن موتور با استاندارد قديمى استفاده كند؟ 
موارد زير تعدادى از مزاياى استاندارد جديد اس ان نسبت به استاندارد اس ام  است؛

SN (2010) vs SM (2004)

٤٠ درصد فرسايش كمتر، ٤٠ درصد رسوبات لجنى كمتر و ٣٠ درصد رسوب كمتر بر روى پيستون ها 

حال استاندارد قديميتر اس جى را با اس ال مقايسه ميكنيم؛   

SJ (1996) vs  SL (2001)

30........20......maximum cam plus lifter wear
9.........7.8.....sludge build up
5.........8.9.....varnish rating (more is better)
60.......45.......high temperature deposits
17.......10.......high temperature volatility

خودتان قضاوت كنيد كه كدام يك را در داخل موتور خود ميخواهيد

۱۹ مرداد ۱۳۹۲

افسانه نازک شدن روغن موتور يا راز طول عمر موتور


تقریبأ تمام دارندگان خودرو از خرید و مصرف روغن موتورهای ویسکوزیتی پایین سرباز میزنند چون همه از نازک شدن روغن بخصوص در تابستان بیمناکند. به صورتى كه هيچ روغنى با ويسكوزيته كمتر از ٤٠ در كشور توليد نميشود چون بازارى ندارد. اینجا بررسی میکنیم که این باور عمومی که تکنسین های خودرو هم به آن دامن میزنند چقدر میتواند درست باشد.
روغن موتورها بعلت خاصیت خود در دماهای مختلف ویسکوزیتی متفاوت دارند. به همین علت وقتی به یک روغن ویسکوزیته ۵۰ حدود ۱۲ درجه بیشتر از صد درجه حرارت بدهید تبدیل به روغن ویسکوزیته ۴۰ می شود و بالعکس. ما میدانیم که وقتی شما خودرو را خاموش می کنید بعد از مدتی روغن موتور دمایش به دمای محیط کاهش پیدا میکند و ویسکوزیته آن بشدت افزایش پیدا میکند یا به عبارتی ضخیم میشود. حتی نازک ترین روغن های موجود در دمای معمولی از ضخیمترین روغن ها در ۱۰۰ درجه سانتی گراد ضخیمتر هستند.
نکته بعدی اینست که چه در زمستان و چه در تابستان دمای عملیاتی موتور تغییری نمیکند. فقط زمان رسیدن به آن دما تفاوت میکند. اين زمان ١٠ تا ٢٠ دقيقه طول ميكشد. سیستم خنک کننده خودرو وظیفه دارد نگذارد حرارت پیشرانه از ۱۰۰ درجه سانتی گراد تجاوز کند. حتی در دمای تابستان داغ جنوب که به بالای ۵۰ درجه میرسد هنوز ۵۰ درجه حرارت بیشتر نیاز است که پیشرانه به دمای بهینه برسد. اگر خودروی شما در سیستم خنک کنندگی خود اشکال دارد و دمای موتور را نمیتواند کنترل کند گیج حرارت به شما اخطار میدهد که موتور را خاموش کنید. بنابراین نگرانی از نازک شدن روغن موتور در تابستان هیچ اساسی ندارد. ۴۰ درصد کل وظیفه خنک کنندگی موتور بعهده روغن موتور است. یک روغن موتور ویسکوزیته پایین با چرخش سریعتر در موتور این وظیفه را بهتر انجام میدهد و در تابستان به سیستم خنک کننده کمتر فشار می آید.
یکی از موسسه های تحقیقاتی شل در بریتانیا در یک مقاله علمی نتایج تحقیق خود در مورد وضعیت و تاثیر ویسکوزیته های مختلف روغن موتور در رینگ بالای پیستون منتشر کرده است؛
آنها رینگ و پیستون یک خودروى فرمولا وان را شبیه سازی کردند و نیرویی اصطكاك تلف شده با روغن هاى با ويسكوزيته متفاوت و ضخامت روغن ها در قسمت بالای پیستون که بیشترین حرارت را در موتور را دارد را اندازه گیری کردند که از قرار ذیل است؛

Lubricant....Power loss (Watts)....Minimum oil film thickness-Pm
SAE-20W/50........402.................0.76
SAE-15W/40........375.................0.73
SAE-10W/30........313.................0.62
SAE-0W/20..........259.................0.51

مردم فكر ميكنند كه روغن هاى ويسكوزيته ٢٠ شصت درصد از روغن هاى ويسكوزيته ٥٠ نازك ترند ولى در حقيقت آنها فقط سى درصد نازك ترند.
روغن موتورهاى معدنى مدرن امروزى پس از چند ساعت كاركرد حدود ١٠ درصد در درجه حرارت عملياتى بعلت شكست پليمرها نازك تر ميشوند و سپس   شروع به ضخيم شدن ميكنند و تا ٦٠ درصد بعلت اكسيداسيون و جذب دوده در يك دوره كاركرد ٩٦ ساعته ضخيم تر ميشوند. 

نازك شدن روغن موتور در استاندارد ويسكوزيته اس اى ايى كه تقريبأ تمام روغن موتورها از آن پيروى ميكنند داراى حدود مشخص كه در جدول زير آمده هستند

بغير از اينكه حد پايين ويسكوزيته ٢٠ به ٦.٩ سانتى استوك از امسال افزايش پيدا كرده تمام اطلاعات اين جدول براى استاندارد كردن روغن موتورها معتبر است
همين طور كه ملاحظه ميفرماييد عدد حرارت و فشار بالاى روغن در ١٥٠ درجه روغن ويسكوزيته ٢٠ ، ٢.٦ و براى ضخيمترين ويسكوزيته يعنى ٦٠، ٣.٧ است
بله نازك ترين روغن استاندارد با ضخيمترين آن در شرايط فوق سنگين مانند مسابقه كه رادياتور نميتواند به آن سرعت حرارت را از روى موتور بر دارد و درجه حرارت موتور ممكن است به ١٥٠ درجه برسد، فقط ١.١ سانتى پوز است! با اين توجه كه روغن نازك تر با سرعت گردش خود زودتر حرارت را از روى قطعات داغ داخلى موتور بر ميدارند و ديرتر اجازه ميدهند كه موتور به چنين حرارتى برسد
حال از يك زاويه ديگر اين تفكر را مورد بررسى قرار ميدهيم. به جدول زير نگاه كنيد

حد بالاى ضخامت يك روغن صفر-بيست با حد پايين يك روغن بيست-پنجاه فقط ٧ سانتى استوك تفاوت دارد! يعنى يك روغن بيست-پنجاه در درجه ١٠٠ حداقل ٧٥ درصد ضخيم تر است ولى تفاوت اساسى در دماهاى پايين تر اتفاق ميافتد
اين جدول مى گويد روغن كاسترول جى تى اكس بيست-پنجاه در دماى چهل درجه ويسكوزيته ١٥٩.١ و همين برند با پنج-بيست ويسكوزيته ٥١.٧ در چهل درجه دارد و اين يعنى روغن بيست-پنجاه بيش از سه برابر از ديگرى وقتى شما در دماى گرم چهل درجه تابستان موتور را خاموش ميكنيد ضخيم تر ميشود. روزهاى چهل درجه اى كم هستند و در برخى نقاط اساسأ رخ نميدهد
حال در نظر بگيريد كه خودرو را در دماى سرد مانند صفر درجه ميخواهيد روشن كنيد آنگاه روغن بيست-پنجاه ويسكوزيته ٢٣٨٨ و روغن پنج-بيست ويسكوزيته ٤٣٩ خواهد داشت. اين ارقام براى منفى ده درجه سانتی گراد به اين صورت تغيير ميكند؛ ٦٢٥٠ و ٩٣٧. با كاهش دما اين تفاوت چشمگيرتر ميشود.  بيشتر خودروها براى كاركردن بهينه با ويسكوزيته ١٠ سانتى استوك ساخته شده اند، موتور براى بهترين حفاظت ويسكوزيته ٨ تا ١٣ لازم دارد ولى ارقام بالا چندين ده برابر بزرگتر و روغن ضخيم تر است  و بسته به ضخامت روغن تا رسيدن موتور به درجه عملياتى و در نتيجه رسيدن روغن به ويسكوزيته عملياتى فرسايش و آسيب به قطعات متحرك موتور وارد خواهد آمد
از ضخيم شدن روغن گريزى نيست ولى با انتخاب صحيح از ميزان آسيب ميتوان به مقدار بسيار زيادى كاست
تمام شواهد علمى بر اين دلالت دارند كه شما ميبايست نازكترين روغن موتورى كه به آن دسترسى داريد براى خودروى خود انتخاب كنيد چون آنها بهترين حفاظت را از موتور بعمل مى آورند
گزارش هاى زيادى از دارندگان خودروهاى سوپر اسپرت و دوازده سيلندر مبنى بر استفاده از روغن موتورهاى بسيار نازك تر از آنچه سازنده آنها توصيه كرده است بر روى اينترنت وجود دارد. تقريبا تمام آنها ميگويند كه از عملكرد روغن جديد بهت زده شده اند و به روغن هاى ويسكوزيته بالاتر بر نخواهند گشت. 
٩٠ درصد كل فرسايش موتور بعلت ضخامت روغن در زمان استارت تا ده -بيست دقيقه بعد كه روغن به درجه حرارت بهينه ميرسد اتفاق ميافتد پس چرا حرف كسانى را كه ميگويند روغن سفت تر بهتر است را قبول كنيم؟ در واقعيت اتفاقى كاملا مخالف باور عمومى ميافتد.
 "روغن ها بيش از اندازه ضخيم هستند نه اينكه كمتر از حد لازم نازك باشند."
طبق مطالعات كمپانى كاسترول، امروزه موتور خودروها به طول متوسط ٢٠٠ هزار كيلومتر عمر ميكنند ولى اگر به خوبى از آنها با سرويس روغن موتور مرتب و مناسب مراقبت شوند ميتوانند تا ٥٠٠ هزار كيلومتر بدون تعمييرات عمده خدمت كنند. 

۱۶ مرداد ۱۳۹۲

ويسكوزيتى روغن موتور چقدر اهميت دارد؟


يكى از بهترين شاخصه هايى كه ميتوانيد مطمئن شويد كه روغن درون موتور خودرويتان كارش را عالى انجام ميدهد، كاهش سوخت مصرفيست.
كم شدن اصطكاك درون موتور و كاهش نيروى تلف شده خاصيت يك روغن موتور مرغوب براى استفاده روزمره و معموليست.
جدا از تمام فاكتورهاى ديگر ويسكوزيتى يا گرانروى روغن مهمترين عامل تأثيرگذار بر اين نكته است
ويسكوزيتى يا گرانروى يعنى مقدار مقاومت در برابر جريان و اصل در روانكارى اينست كه جريان بيشتر روانكارى بهتر. 
سووال اينجاست كه چرا ادراك عمومى اينست كه ضخامت بيشتر روغن، روانكارى بهتر؟ 
شايد مناسب ترين جواب اين باشد كه تكنولوژى قديمى چند دهه گذشته قادر به توليد روغن موتورهاى نازك و پايدار با قيمت اقتصادى نبوده  و اين ادراك در ميان مصرف كنندگان كاملا مستحكم شده كه روغن هر چه ضخيم تر و سفت تر به همان اندازه بهتر
حتى دانش ديناميك روغن در اين چند سال دگرگون شده و خودرو سازهاى بزرگ با اطمينان كامل و شتاب زياد به روغن هاى ويسكوزيته پايين حتى بيش از گذشته روى آورده اند و يكى پس از ديگرى اين سدهاى ذهنى را در باور مشتريان خود ميشكنند
بعنوان نمونه؛ كمپانى جنرال موتورز پس از ورشكست شدن در سال ٢٠١٠ تصميم قاطع براى بهبود محصولات خود و تجربه مشتريان خود گرفت. يكى از اين برنامه هاى بهبود يكپارچه سازى استاندارد روانكارى موتورهاى ساخت اين كمپانى تحت نام دكزوز بود.
اين كمپانى اعلام كرد از اين پس تمام محصولات اين كمپانى تحت برندهاى مختلف بايد از روغن موتورهاى داراى گواهينامه كيفيت دكزوز اين شركت استفاده كنند و در غير اينصورت از گارانتى و وارانتى خارج شده و خود مسوول زيانهاى وارده خواهند بود.
اگر به ليست اين روغن ها نگاهى بياندازيد هيچ روغنى جز ويسكوزيتى ٢٠ و ٣٠ براى موتورهاى بنزينى نخواهيد ديد
موتورهاى ديزلى هنوز ميتوانند از ويسكوزيتى ٤٠ استفاده كنند.
كمپانى تويوتا با همكارى كمپانى اكسون موبيل روغن موتور خاص خود را براى بازار آمريكاى شمالى و ژاپن تهيه و توليد كرده كه يكى از سبكترين روغن هاى دسته صفر-دبليو-بيست ميباشد.
كمپانى فورد، براى اكثر خودروهاى خود حتى مدلهاى ١٩٩٥ روغن موتور با ويسكوزيتى ٥ دبليو ٢٠ را توصيه ميكند
كمپانى هوندا براى تمام خودروهاى خود از سال ٢٠٠١ به بعد روغن موتور صفر-دبليو-بيست را سالهاست توصيه ميكند و حتى به همين مقدار اكتفا نكرده و خود روغن صفر-دبليو-ده را توسعه و توليد كرده و در تمام خودروهاى توليدى از آن استفاده ميكند.
كميته مشورتى بين المللى روانكارى كه استانداردهاى بهبود مصرف سوخت خودرو ها را توسعه ميدهد از همان ابتدا تمام ويسكوزيتى هاى بالاى ٣٠ را كنار گذاشته  و فقط روغن هاى ويسكوزيته ٢٠ و ٣٠ و از امسال ١٦، ميتوانند در آزمون هاى اين نهاد شركت كنند و گواهينامه كسب كنند.
جاى تاسف است كه حتى روغن موتورهاى ويسكوزيته ٣٠ در بازار مصرف داخلى ناياب هستند. با كمبود سوخت و آلودگى هاى روزافزون هواى شهرها احتياج به چنين محصولاتى بسيار زياد است. 
جدول زير به شناخت ويسكوزيتى يا گرانروى كمك ميكند:

مطالعات انستيتو نفتى آمريكا تخمين ميزند كه دو سوم كل نيروى اصطكاك اتلافى درون موتور طبيعت هيدروديناميك دارد. يعنى توسط مايع به مايع و مايع به سطح تلف ميشود. روغن هاى ضخيم تر با توليد حرارت بيشتر بعلت اصطكاك بيشتر سريعتر درزبندى ها و قطعات درون موتور را از بين ميبرند. از سوى ديگر باعث بوجود آمدن فرسايش بيشتر از شروع به كار تا گرم شدن موتور حتى در هواى گرم، بعلت ديرتر رسيدن به درجه حرارت عملياتى روغن مى شوند.
  


۱۴ مرداد ۱۳۹۲

سوخت مصرف شده بهترين معيار زمان تعويض روغن موتور

اكثر مردم تعريف خدمت سخت براى خودرو را درك نميكنند و بنابراين در زمان تعويض روغن اشتباه ميكنند
اصولأ تصميم گيرى براى تعويض روغن موتور بر اساس كيلومتر طى شده دقيق و منطقى نيست
شايد خودرو شما زمان زيادى را در ترافيك سنگين شهر ميگذراند، ولى اين دوره سخت توسط كيلومترشمار ثبت نميشود
و يا شايد شما مجبور بوديد در دماى سرد استارت هاى زيادى داشته باشيد 
بهترين معيار سنجش زمان تعويض روغن موتور بر اساس ميزان سوخت مصرفى در دوره خدمت روغن موتور است
اگر مقدار سوخت مصرف شده را از زمان شروع به استفاده از روغن موتور جديد ثبت كنيد بهترين و اقتصادى ترين زمان را براى تعويض روغن موتور خودروى خود را ميتوانيد انتخاب كنيد
بعنوان مثال اگر مصرف نرمال خودرو شما ١٠ ليتر در ١٠٠ كيلومتر است و روغن موتورى با ٢٠٠٠٠ كيلومتر انتخاب كرده ايد، اين روغن تا ٢٠٠٠ ليتر مصرف سوخت كاركرد دارد البته توجه داشته باشيد بهترين روغن ها هم بدون توجه به كاركرد بعد از يكسال خاصيت خود را در موتور از دست ميدهند

۱۲ مرداد ۱۳۹۲

روغن موتورهاى چند درجه اى يا مالتى گريد چرا به وجود آمدند؟



روغن موتورهاى مونو گريد (يك درجه اى) يا روغن موتورهاى اوليه، پس از خاموش شدن و سرد شدن موتور بشدت ضخيم ميشدند و زمانى كه موتور دوباره روشن ميشد اين روغن ضخيم روانكارى بسيار ضعيفى تا زمان گرم شدن موتور و رسيدن حرارت به درجه عملياتى و طبعأ بشدت نازك تر شدن روغن ارائه ميداد
روغن موتورهاى به اصطلاح چند درجه اى يا مالتى گريد امروزى راه حلى براى كمتر ضخيم شدن روغن پس از سرد شدن موتور بود
اضافه كردن مولكولهاى تغيير گرانروى به روغن باعث آن شد كه گرانروى روغن ها در مقابل سرد شدن دما كمتر تغيير كنند
بعنوان مثال روغن مونو گريد ٣٠ را در نظر ميگيريم اين روغن در دماى ١٠٠ درجه سانتى گراد گرانروى ١٠ سانتى استوك و در ٢٤ درجه گرانروى ٢٥٠ سانتى استوك دارد
در مقابل روغن چند درجه اى ١٠ دبليو ٣٠ داراى همان گرانروى ١٠ سانتى استوك در ١٠٠ درجه ولى گرانروى بسيار پايين تر ١٠٠ سانتى استوك در ٢٤ درجه سانتى گراد دماى محيط داراست
اضافه كردن مقدارى تغيير دهنده گرانروى به يك روغن مونو گريد ٣٠ باعث ميشود كه ٢.٥ برابر كمتر در دماى ٢٤ درجه ضخيم شود 
اين تفاوت ضخامت در درجه هاى پايين تر و بخصوص منفى بصورت تصاعدى بزرگتر ميشود 
پس اين مشكل ضخيم شدن روغن پس از خاموش و سرد شدن موتور همچنان وجود دارد فقط از شدت آسيب آن كاسته شده
موتور خودرو براى كار با ضخامت روغن در صد درجه سانتى گراد طراحى شده و بازده كامل يك موتور فقط در درجه عملياتى آن بدست مى آيد ولى روغن در درجات مختلف دماى محيط تغيير ضخامت ميدهد
بنابراين ويسكوزيتى موديفايرز براى يك روغن موتور عنصر با ارزشى به شمار ميروند ولى بسيارى با اصرار و دلايل بسيار آنها را عنصر نامطلوب در روغن تلقى ميكنند و از شما ميخواهند كه روغنى انتخاب كنيد كه عدد ويسكوزيتى ايندكس پايينى داشته باشد 
شايد تكنولوژى قديمى اين مواد داراى اشكالاتى بوده ولى با پيشرفته شدن ساخت پليمرها، روغن موتورهاى جديد عارى از اشكالات قديمى هستند
بنابراين بالاتر بودن عدد ويسكوزيتى در يك روغن موتور مزيت و نشانه مرغوبيت آن است
بعنوان مثال معتبرترين روغن موتور كمپانى موبيل و شل بالاترين عدد ويسكوزيتى در بين تمام روغن موتورهاى توليدى را هم دارند
موتور خودروى شما بهترين كاركرد و كمترين فرسايش را با روغن موتور با ضخامت در دماى عملياتى يا همان ١٠٠ درجه را دارد پس بهترين انتخاب براى خريد روغن موتور روغنيست كه وقتى سرد شد نزديكترين ويسكوزيتى را به عدد گرانروى در دماى عملياتى را داشته باشد
اگر به دليل بيشترى نياز داريد توجه داشته باشيد كه ٧٥ تا ٩٠ درصد كل فرسايش موتور از زمان روشن شدن موتور تا رسيدن به درجه حرارت عملياتى كه حدود ١٠ تا ٢٠ دقيقه بستگى به دماى محيط طول ميكشد رخ ميدهد
اگر فرسايش هر استارت سرد موتور ١٠٠ ميكرو ميليمتر فرض كنيم مقدار فرسايشى كه بعد از آن در يك بازه خدمت معمولى اتفاق ميافتد فقط ٤ ميكروميليمتر است
اكثر قريب به اتفاق مردم نگران فرسايش مرحله دوم هستند و با انتخاب روغن هاى بسيار ضخيم در حقيقت فرسايش موتور خودروى خود را به صورت تصاعدى سرعت ميبخشند
جالب است بدانيد به موتور اتومبيل هاى بسيار گران قيمت فرمولا وان در زمان شروع مسابقه روغن موتور تك درجه اى داغ ١٠٠ درجه تزريق ميشود و در پايان مسابقه روغن بسرعت از موتور خارج ميشود تا بدينگونه حداكثر محافظت از موتور در مقابل ضخيم شدن روغن صورت بگيرد