۲۴ خرداد ۱۳۹۲

درجه نوین SAE 16 برای روغن موتورها


از دوم آپريل ٢٠١٣ يك درجه عملياتى جديد و غير معمول به خانواده ويسكوزيته هاى جامعه مهندسين خودرو پيوسته است.
رييس گروه طبقه بندى ويسكوزيتيه روغن موتور ميگوييد اين امر بنا به درخواست خودروسازان (كمپانى هوندا) صورت گرفته است. او اضافه ميكند كه اين ويسكوزيته  براى موتورهاى كم اصطكاك كه براى اين ويسكوزيته طراحى شده باشند مناسب است. این گرید از ویسکوزیته حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت را برای موتورهای جدید فراهم خواهد کرد.
علت نامگذارى عجيب و غير معمول اين ويسكوزتيه در حرارت عملياتى اين بوده كه آنها ميخواستند عددى زير ٢٠ كه پايين ترين ويسكوزيته عملياتى قبلى بوده قرار بگيرد. ولى چرا ١٥ نه؟ 
آنها نگران بودند كه اين ويسكوزيته باعث اشتباه و سردرگمى با ويسكوزيته 15W40 كه پرفروشترين گريد روغن موتور ديزل در اروپا است بشود.
دوم اينكه، آنها ميتوانند گريد بعدى را ٤ تا پايين بياورند جاى ٥ شماره. اين از سردرگمى مشتريها با مواجهه شدن با اعداد تكرارى در گرید حرارت پایین جلوگيرى ميكند. درآینده باید منتظر 0W-12 و 5W-12 هم باشیم.
طبقه بندى SAE J300 براى طبقه بندى روغن موتور در دنيا بكار ميرود.
گريدهاى درجه بالاى اين استاندارد هم اکنون 16, 20, 30, 40, 50, 60 و گريدهاى حرارت پايين
 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W هستند.
به اصطلاح ضخيم ترين روغن موتورهاى استاندارد موجود در بازار 25W60 و 25W50 و نازكترين يا سبك ترين آنها كه سريع ترين چرخش را درون موتور دارند 0W20 و بزودى 0W16 هستند. 
در ضمن يك تصحيح در تعريف ويسكوزيته ٢٠ هم انجام شده است و دامنه ویسکوزیته محدودتر شده.

۲۳ خرداد ۱۳۹۲

زندگى با كيك و كولا




 موسسه كيفيت مواد نفتى آمريكا كه يك نهاد نظارتى مستقل بر كيفيت محصولات نفتيست، در تفسير استفاده از استانداردهاى قديمى روغن موتور اين تعبیر را به كار برده كه انگار خانواده خود را فقط با كيك و كولا تغذيه كنيد! البته خوردن كيك و كولا ممكن است لذت بخش باشد ولى شما خود را از نعمات ديگر محروم ساخته ايد و باعث سؤتغذيه و مریضی عزيزان خود و در نهايت كاهش عمر آنها شده ايد. 
 اين پيام بسيار روشنيست براى كسانيكه ادعا ميكنند روغن هاى با استاندارد قديمى براى خودروهاى قديمى بهتر هستند. در قسمت پرسش و پاسخ كمپانى اكسون موبيل و والوالين به وضوح پاسخ داده شده كه اين كمپانيها اطمينان دارند كه مقدار زد دى دى پى موجود در آخرين سطح API كافيست و باعث فرسايش و از بين رفتن موتور خودروهاى قديمى نميشود. 
براى اطمينان بيشتر اين كمپانيها از تكنيكهاى جديدترى استفاده ميكنند مثلأ كمپانى والوالين ادعا ميكند كه در تمام روغن موتورهاى خود از HYPER ZDP ساخت كمپانى لوبريزول، يكى از توليد كنندگان بزرگ افزودنيهاى روغن، استفاده ميكند كه در طول مدت استفاده از روغن، فسفر بيشترى درون روغن ميماند و مقدار خروجى فسفر از موتور و سيستم اگزوز به نسبت ساير ZDDP ها، حدود ٥٠٪ كمتر است. و اين بمعناى طول عمر بيشتر سيستم كنترل آلودگى خودرو و حفاظت بيشتر از موتور است. 
اين موسسه همچنين براى استفاده هر نوع روغن موتورى با درجه اى پى آى، SA تا SH به مصرف كنندگان هشدار ميدهد. از نظر اين موسسه اين استانداردهاى منسوخ شده باعث كاهش عمر هر گونه خودرو با هر طول عمرى ميشود.
استفاده از تكنولوژى قديمى و منسوخ روانكارى بمانند اين ميماند كه شما براى سلامت قلب و خون خود نيازمند دارو باشيد ولى بجاى جديدترين و پيشرفته ترين داروها از داروخانه بخواهيد همان دارويى كه پدربزرگتان چند دهه قبل مصرف ميكرده به شما بفروشد زيرا دكتر معالج ايشان آنها را تجويز كرده بوده و ايشان هم شكايتى از آنها نداشته!   
حتى در كشورهاى صنعتى پيشرفته سردرگمى و آشفتگى در اين بازار محسوس است. زيرا مصرف كنندگان اطلاعات بسیار ضعيفى در مورد اين محصول پيچيده دارند.
از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ شتاب بالابردن استاندارد این محصول بیش از دو و نیم برابر ۵۸ سال گذشته از ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۸ بوده.
در يك مطالعه ميدانى در تگزاس كه توسط اين انيستيتو انجام گرفته، پس از نمونه بردارى روغن موتورهاى مختلف از تمام فروشگاهها و نقاط عرضه در بزرگراهى به طول ١٦٠٠ كيلومتر ، مشخص شده كه ٢٠ درصد تمام آنها پايين ترين درجه كيفى هستند(API SA). صرف نظر از آنكه ليبل محصول چه ميگويد.
اين روغن ها با پایه API SA براى اوليه ترين خودروها در سال ۱۹۲۰ (۹۰ سال پیش) فرموله و عرضه شدند. جالبتر اينكه، اينگونه روغن ها نزديك به روغن واقعى SN قيمتگذارى ميشوند تا مصرف كنندگانى كه قيمت آنها را هدايت ميكند به دام بياندازند. حتى در كشورى كه قيمت يك فنجان قهوه سه و نيم دلار است، مردم اگر خودرو گرانقيمتى نداشته باشند به سمت روغن هايى كه چند دلار ارزانترند گرايش دارند. 
حيرت انگيز نيست؟ حال اين وضعيت در كشورهاى كمتر ثروتمندتر و قانونمندتر چگونه ميتواند باشد؟ 
حقيقت اينست كه بسيارى از شركت ها حتى كمپانى هاى بزرگ توليد كننده روغن موتور براى برخى و يا حتى تمام روغن هاى خود زحمت و هزينه گرفتن تاييديه نميدهند. اگر مايل به دانستن بيشتر در مورد روش و هزينه ها ى لايسنسينگ روغن موتور هستيد به مطلب مرتبط در اوايل پستهاى اين وبلاگ حدود چهار سال پيش مراجعه كنيد:
استاندارد API و هزینه های گواهینامه برای یک روغن
در واقع بيشتر ليبل روغن موتورها بلوف همخوانى مشخصات فنى با آخرين سطوح استاندارد موسسه نفتى آمريكا را ميزنند نه بيشتر.  جمله معروف Meets and exceed API XX نشانه اين گونه روغن هاست.
فقط روغن موتورهايى كه تاييديه داشته باشند ميتوانند علامت يا به اصطلاح دونات اى پى آى را روى ليبل محصول نمايش دهند
تمام لوگوهاى اى پى آى را اينجا ميتوانيد مشاهده كنيد.


۲۰ خرداد ۱۳۹۲

امتیاز موتور گرم



باور غلطی رایج است مبنا بر اینکه هرچه موتور خنک تر کار کند بهتر است.
شاید شما هم دیده و شنیده باشید که برای خنک سازی هر چه بیشتر موتور از فن های بزرگتر و با  دور بیشتر و حتی اضافه کردن تعداد بیشتر فن و برداشتن ترموستات و یکسره کردن فن خنک کننده استفاده می شود.
حقیقت این است که موتورهای  احتراقی در دمای نسبتآ بالایی به حداکتر راندمان خود می رسند. تغییرات غیر اصولی که باعث نرسیدن موتور به درجه حرارت به اصطلاح عملیاتی شود، انرژی و راندمان موتور را بشدت به هدر می دهد.
یکی از دلایل این امر این است که روغن موتور در دماهای بالاتر به گرانروی پایین تری می رسد و این اجازه می دهد قطعات متحرک درون موتور با کمترین اتلاف انرژی بر روی هم حرکت کنند. یک روغن با درجه 10W40 در ۴۰ درجه سانتی گراد گرانروی حدود ۹۵ تا ۱۰۵ دارد، و در ۱۰۰ درجه به گرانروی کمتر از ۱۵ میرسد. و این یعنی، با بالا رفتن حرارت تا ۶۰ درجه، روغن موتور به گرانروی ۷ برابر کمتر می رسد، و روغن با ۶۰ درجه حرارت بیشتر تا ۷ برابر نازک تر می شود و اجازه می دهد قطعات سریعتر و با اتلاف کمتر انرژی حرکت کنند.
همچنین خواص  بیشتر مواد درون روغن موتور بعد از ۵۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد بالفعل می شود.
در درجه حرارت های پایین تر موتور،  پمپ روغن با مصرف انرژی بسیار بیشتری همان مقدار روغن را نسبت به درجه حرارت بالاتر موتور، به داخل موتور پمپ می کند. و این مصرف سوخت خودرو را بالا میبرد.
یکی از دلایل کم مصرف بودن موتور پژو 206 نسبت به رقبای زمان خود ، کنترل و ثابت نگاه داشتن دمای موتور در دمای نسبتآ بالای ٩٨ درجه سانتی گراد است. موتورهاى قديمى تر مثل پژو 405 بر روى ٨٨ درجه تنظيم شده اند. 
بنابراین به هیچ وجه سعی نکنید دمای موتور را از آنچه که طراحی شده است کاهش دهید. 
يكى از ابداعات در صنعت خودرو كه برنده جايزه طراحى سال گذشته شد، اختراع سيستمى بود كه حرارت خروجى از اگزوز را براى گرم كردن سريعتر روغن موتور استفاده ميكرد. 
توجه داشته باشيد كه یک موتور کاملأ سرد ٨ برابر بیشتر سوخت مصرف می کند!
یک موتور سرد در یک و نیم کیلومتراول ۸ برابر و در يك و نیم کیلومتر دوم ۴ برابر سوخت بيشتر و بعد از پیمایش سه کیلومتر بعدى به حد مصرف معمول ميرسد.
 ده درصد صرفه جویی از لحظه استارت تا کاملأ گرم شدن موتور با استفاده از روغن هاى ويسكوزيته پايين مساوی با ٣٠ تا ٤٠ درصد صرفه جویی نسبت به مصرف نرمال در اين بازه زمانيست. و اين مقدار در مناطق سردسير بسيار بيشتر است. اگر شما از خودروى خود براى پيمايش مسيرهاى كوتاه و مقطع در شهر استفاده ميكنيد مزيت روغن موتورهاى با درجه عملياتى ٢٠ و ٣٠ برايتان فوق العاده است

۱۹ خرداد ۱۳۹۲

مقایسه سه استاندارد ILSAC GF-4, GF-5, DEXOS

Dexos از کمپانی جنرال موتورز توانسته بعنوان یک استاندارد پیشرو در بازار روغن موتور جا بیافتد.
لیست روغن های مورد تایید این استاندارد و کمپانی را در لینک زیر میتوانید مطالعه کنید:

۱۸ خرداد ۱۳۹۲

نقش فيلتر روغن در عملكرد موتور



 تمام موتورهاى احتراقى نيازمند روغن مخصوص و سيستم فيلترينگ روغن هستند. حال اين سووال است كه اهميت فيلتر روغن تا چه اندازه است؟
درون هر پيشرانه احتراقى روغن موتور بين چهار تا پنج بار در دقيقه به درون فيلتر روغن پمپ ميشود. اين از آن جهت است كه از گردش روغن عارى از ذرات ريز كه ممكن است از طريق فيلتر هوا يا سوخت وارد شده و يا بسبب فرآيند احتراق بوجود ميايند اطمينان حاصل شود
اين گونه ذرات يكى از بزرگترين عامل هاى فرسايش شديد و يا خرابى پيشرانه هستند
يك مطالعه بر روى انواع فيلترهاى روغن نشان داده است كه اگر توان فيلتراسيون از ٥٠ ميكرون به ٤٠ ميكرون افزايش يابد ٥٠٪ از ساييدگى موتور كاسته ميشود.
بيشتر فيلترهاى روغن كه در بازار عرضه ميشوند از نوع به اصطلاح اقتصادى هستند كه بهترين هاى آنها ذرات كوچكتر از ٥٠ ميكرون را در خود نگه نميدارند. در تمام اين گونه فيلتر ها از سلولز استفاده شده است. نوع ديگر فيلترها كه خيلى كمتر مشترى دارد بعلت قيمت تقريبا دو برابرى آنها ، عملكرد بالا يا فيلتر سينتتيك ناميده  ميشوند. اين فيلتر ها از فيبر سينتتيك استفاده ميكنند كه علاوه بر ظرفيت بالاتر نگاه داشتن ذرات و رسوبات ميتوانند ذرات تا ١٥ ميكرون را هم در خود جذب و از محيط درونى موتور دفع كنند
يك فيلتر روغن معمولى به طور متوسط ظرفيت جذب حدود ٧ الى ٨ گرمى ذرات و رسوبات را دارد ولى يك فيلتر روغن سينتتيك به طور متوسط ٢٢ گرم ناخالصى و ذرات درون روغن را ميتواند درون خود نگه دارد (تا ٣ برابر بيشتر) كه اين ظرفيت بشدت عمر روغن موتور و موتور را افزايش ميدهد.
فيلتر روغن وقتى به حد اشباع برسد دريچه بازگشت آن باز شده و به همان حال ميماند و روغن بدون فيلتر شدن به موتور باز ميگردد.






۱۱ خرداد ۱۳۹۲

اولین روغن موتور بازیافتی دنیا با نشان تجاری بین المللی



ایده های بسیاری در صنایع مختلف وجود دارند که بعلل متفاوت نتوانستند که پا به عرصه وجود بگذارند. ایده هایی بسیار ساده که شاید من و شما هم به ذهنمان خطور کرده باشد. بازار پدیده پیچیده و مرموزیست که مانع پا به عرصه گذاشتن بسیاری از آنها شده ، همان طور که راه را برای بسیاری دیگر باز کرده. یکی از این ایده ها در صنعت روانکاری استفاده از روغن بازیافتی برای ساخت روغن موتور مرغوب بوده است. کمپانی های معظم مرتبط بعلت جلوگیری از خدشه دار شدن شهرت نام و کمپانی های کوچکتر از ترس طرد شدن این محصول از بازار و ورشکستگی یا ضرر هنگفت شجاعت اجرای آن را نداشتند، تا سرانجام کمپانی اشلند با برند Valvoline پیش قدم شد و با معرفی Valvoline NextGen این تابو را شکست. این روغن ها حاوی پنجاه درصد روغن بازیافتی هستند.
 دفترچه فنی این روغن نشان دهنده بکارگیری استانداردهای بالا و مشخصه های فنی برجسته ای هستند.
شما فکرش را بکنید؛ برای ساخت این روغن شما چرخه واردات روغن خام و تصویه آن را به کشور X را حذف کرده اید، روغن مصرف شده را به قیمت بسیار پایین تر از ارزش آن در بازار مصرف میخرید، فرایند بازیابی را بروی آن انجام میدهد و پکیج مواد افزودنی را به آن اضافه میکنید. با این کار هم به محیط زیست کمک شایانی شده است و هم محصولی با قیمت تمام شده بسیار پایین تر تولید شده است. حال فقط و فقط عملکرد واحد بازاریابی این شرکت تعین کننده موفقیت این محصول در بازار است.
کمپانی اشلند تائید میکند که استفاده پنجاه درصدی از روغن بازیافتی در این محصول جدید ۲۰ درصد اثر گرمایش کره زمین، ۴۰ درصد آلاینده های اسیدی و مخرب و ۴۸ درصد استفاده از سوخت فسیلی حین فرایند تصویه را نسبت به محصولات دیگر کم کرده است.
والوالين جزو معدود كمپانى هاى روغن موتور در جهان هست كه اطلاعات نسبتأ زيادى راجع به مشخصات فنى روغن هاى توليدى خود انتشار ميدهد. و به نظر ميرسد كه سيستم كنترل كيفى دقيقى در فرآيند توليد بكار گرفته؛ زيرا مشخصات بدست آمده از نمونه گيريهاى بازار بسيار به مشخصات اعلام شده براى محصول نزديك است.